مال باختگان اینترنتی ! شاید شما نفر بعدی باشید

اگر تا بحال در اینترنت مورد کلاهبرداری گرفته اید یا اگر میخواهید که در صف مال باختگان اینترنتی قرار نگیرید مطلب زیر را کلمه به کلمه با دقت مطالعه و تا حد توان نشر دهید .

دنیای مجازی همانقدر که به توسعه ی کسب و کار کمک کرده است، به همان نسبت نیز برای افرادی که میخواهند یکشبه پولدار شوند نیز جذاب بوده و روزانه شاهد تولد انواع و اقسام روشها برای کلاهبرداری و سوء استفاده از اعتماد کاربران هستیم. در اکثر موارد ، قربانیان این کلاهبرداریها به دو دلیل عمده گرفتار کلاهبرداران می شوند :

۱ – طمع بیش از حد و افتادن در دیگ از هول حلیم !

۲ – اعتماد بیجا و سریع

در ادامه ی نوشته مثالی از دنیای اینترنت برایتان خواهم زد که اکثر کلاهبرداران اینترنتی از این روش برای گول زدن و خالی کردن حساب قربانیان یا همان مال باختگان اینترنتی استفاده می کنند و در ادامه چند ترفند ساده را بازگو خواهم کرد که با رعایت آنها امکان کلاهبرداری را تا حد زیادی از این سود جویان سلب کرده و در دام آنها گرفتار نشوید .

اکثر کلاهبرداران اینترنتی از روشی استفاده میکنند که به “فیشینگ” معروف است . اگر قصد خرید کالا یا خدماتی از اینترنت دارید یا می خواهید مبلغی را در اینترنت به ارائه دهنده ی خدماتی پرداخت کنید (مانند قبوض) ، و نکات ایمنی را رعایت نکنید ، طعمه ای سهل الوصول برای کلاهبرداران اینترنتی خواهید بود .

 

موضوع فیشینگ را با ذکر مثالی برایتان باز تر میکنم. تصویر زیر را ببینید.

احتمالا صفحات مشابه اینچنینی برایتان بسیار آشناست :

 

در این صفحه چنین وانمود می شود که جایزه ای به شما تعلق گرفته است. و شما میتوانید با پرداخت فقط هزار تومان، مبلغ سی هزار تومان شارژ بگیرید !

افراد طمع کار بدون لحظه ای درنگ، سرمست از این فرصت باد آورده جهت دریافت جایزه کلیک میکنند اما از این پند قدیمی غافلند که “پنیر مجانی فقط در تله موش یافت می شود !”

کافیست لحظه ای فکر کنیم که بفرض واقعی بودن چنین ادعایی، صاحب این سایت چه سودی از این کار می برد ؟ عاشق چشم و ابروی ماست که میخواهد همینطور کتره ای ۲۹ هزار تومان سود به ما برساند ؟ چرا نوع شارژ مشخص نیست ؟

میدانیم که اپراتورهای تلفن همراه هرگز چنین حاتم بخشی هایی نمی کنند. صاحب سایت نیز برای اینکه این لطف را در حق یک ناشناس می کند هیچ کار خاص یا دستمزدی از ما نخواسته است. پس باید شک کرد . به چی ؟ به همان یک قلم کاری که از ما خواسته است ! یعنی همان کلیک کردن برای دریافت جایزه !

حال برای ادامه ی قصه ، همان کاری را که کلاهبردار نه چندان محترم ! از ما خواسته است انجام می دهیم و روی آیتم دریافت جایزه کلیک می کنیم. با صفحه ی زیر مواجه خواهیم شد :

 

این صفحه کمابیش (با شکلهای مختلف) برای افرادی که خرید ها یا پرداختهای اینترنتی دارند نسبتا آشناست. اما افراد شکاکی مثل من فورا به موارد زیر شک می کنند :

۱ – اگر ادعای صاحب سایت درست بود، چه نیازی هست که من هزار تومان پرداخت کنم و سی هزار تومان جایزه بگیرم ؟ می توانست همان اول کار به من ۲۹ هزار تومان جایزه بدهد !

۲ – آدرس صفحه که سعی شده است نام یکی از سرویسهای بانکی را یدک بکشد اما چنین سرویسی اصلا وجود ندارد ! بنابر این کلاهبردار سعی کرده است ذهن شما را از این مسئله منحرف کرده و بیشتر توجه شما را به پروتکل امن جلب کند.

۳ – در بند سوم توصیه به استفاده از صفحه کلید مجازی شده است . در صورتیکه چنین صفحه کلیدی اصلا نمایش داده نمی شود (هر چند که اگر نمایش داده می شد هم اکثرا توجهی به آن نداریم)

۴ – در بند ماقبل آخر، از کاربر خواسته شده که کد امنیتی را وارد کند در حالی که چنین کدی ارائه نمی شود .

بقیه موارد هم که برایتان آشناست! شماره کارت و رمز دوم و کد CCV2 و تاریخ انقضای کارت. دقیقا چیزهایی که موقع خرید اینترنتی یا پرداختها از آنها استفاده می کنیم. برای ادامه ی بازی با کلاهبردار گرامی! شماره ی کارتی غیر واقعی را  به سایت میدهیم و بقیه موارد را تکمیل میکنیم . با زدن دکمه ی پرداخت با صفحه زیر مواجه می شویم .

 

 

این صفحه را دیدن معمولا به معنی این است که ما قربانی شده ایم ! اگر همه چیز را درست ثبت کرده ایم و پیغام خطا میگیریم یعنی هکر مورد نظر به مقصودش رسیده و اطلاعات کارت ما را در اختیار گرفته است .

در این حالت به سرعت موجودی کارت خود را بحساب دیگری انتقال دهید – رمز دوم کارت خود را عوض کنید و یا حتی اگر اینها مقدور نبود بسرعت کارت خود را مسدود کنید چون اگر دیر بجنبید کل موجودی کارت شما تا لحظاتی دیگر تخلیه خواهد شد.

معمولا در سرویسهای معتبر اگر خطایی در پر کردن اطلاعات داشته باشید ، دقیقا محل خطا به شما گزارش داده شده و از شما خواسته می شود که آن را اصلاح کنید.

در مورد تصویر بالا مطمئن باشید هر اطلاعاتی(چه درست و چه غلط) به سایت بدهید ، نتیجه یکیست . پرداخت ناموفق ! چون از اول هم قرار نبوده پرداختی انجام شود و هدف فقط دریافت اطلاعات کارتتان بوده است .

مراقب کلاهبرداران هموطن در سفرهای ترکیه باشید !

 

اکثر دوستانی که قربانی می شوند بعد از دیدن پیغام خطا ، چند بار دیگر هم سعی میکنند (حتی با کارتهای مختلف !) و در آخر هم کلا بیخیال موضوع می شوند (چون از دید آنها حتی اگر مبلغ مورد نظر هم از کارت آنها کسر شده باشد رقم قابل توجهی نیست)

و زمانی که پیامکهای برداشت از حساب پشت سر هم برایشان ارسال می شود تازه آه از نهادشان بر می آید و متوجه می شوند که چه کلاه گشادی سرشان رفته است و باز پس گیری پولشان یا غیر ممکن است یا مستلزم مدتها دوندگی و شکایت و طی مراحل اداری و قضایی است .

اما چاره چیست ؟ چه کنیم که چنین کلاهی سرمان نرود ؟؟

من به تجربه چند نکته ی امنیتی را برای دوستان شرح خواهم داد اما باید بدانیم و آگاه باشیم که دزدان نیز به اندازه ی ما و شاید بسیار بیشتر از ما به هوش هستند و دنبال راهکارهای جدید برای پولدار شدن سریعتر !

۱ – کاربردی ترین نکته همانیست که اول مطالبم گفتم! حرص و طمع نداشته باشید. اغوا و تطمیع نشوید . هیچ کس حاضر نیست مجانی به ما پولی بدهد یا سودی برساند.

در بر خورد با هر موضوعی که مشاهده میکنید شخصی ادعا میکند که قرار است سودی به شما برساند بدون آنکه شما سودی برایش داشته باشید همان اول قضیه عطای آن سود را به لقایش ببخشید. زندگی رمان یا فیلم نیست . هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیرد و هرجا پنیر مجانی هست ، تله موشی هم هست. دم به تله ندهید !

۲ – در حفظ رمزهای بانکی خود بسیار جدی باشید و بصورت دوره ای آنها را عوض کنید. تحت هیچ شرایطی کارت و رمزهای خود را به کسی ندهید . اگر قرار است از طریق اینترنت مبلغی پرداخت کنید یا بهای کالایی را بپردازید، حتما و حتما از سایتهای معتبر و شناخته شده استفاده کنید .

اگر یک درصد به سایتی شک دارید اول مراحل کسب اطمینان را طی کنید و بعدا اقدام کنید تا در صف مال باختگان اینترنتی قرار نگیرید.

سایتهایی را که وعده تخفیفهای غیر قابل باور یا پرداخت نقدی بدون انجام کار یا شرط بندی یا جایزه به شما داده اند را کلا از دستور کار خارج کنید و در مواجهه با چنین سایتهایی ، پاراگراف بالا را بخاطر بیاورید !

۳ – ترفندی که خود من معمولا برای در امان ماندن از این کلاهبرداری ها انجام میدهم ابداعی و بسیار ساده اما کاربردی است . با دقت بخوانید لطفا. همه ی ما معمولا چندین حساب و چندین کارت داریم . من یکی از کارتها را به خریدها و پرداختهای اینترنتی اختصاص داده ام که در حالت عادی ابدا موجودی ندارد.

زمانی که بخواهم پرداختی انجام بدهم(اینترنتی) ، در همان لحظه آن کارت را فقط به مقدار مورد نیاز شارژ میکنم و پرداخت را انجام میدهم . این موضوع یک فایده ی بزرگ دارد، اگر روزی قربانی یکی از سایتهای فیشینگ بشوم، حداکثر مقداری که از دست خواهم داد همان مقدار شارژ شده است و بقیه ی موجودی دیگر کارتها در امان خواهند بود. (بماند که رمز دوم همین کارت را هم بعد از هر سه بار پرداخت اینترنتی عوض میکنم !)

اگر در حین گشت و گذار در اینترنت به چنین موارد مشکوکی برخوردید یا خدای نکرده قربانی کلاهبرداری شدید بلافاصله موضوع را با پلیس فتا در میان بگذارید.

مطمئن باشید در صورت صحت ادعای شما اولا سایت مورد نظر بسرعت بسته شده و موسس آن تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت ، در ثانی با طرح شکایت در پلیس فتا ، اگر کلاهبردار دستگیر شود ، میتوانید مبلغی را که از دست داده اید در صورت اثبات پس بگیرید.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است . با رعایت چند نکته ی ساده، ریسک مالباختگی شما بشدت کاهش خواهد یافت . مطالعه و انتشار این مطلب، زمان زیادی از شما نخواهد گرفت اما میتواند کمک بزرگی باشد برای اینکه دوستان، آشنایان، همکاران و خانواده ی ما ، در مواجهه با چنین مواردی بسادگی گول نخورند و جزو مال باختگان اینترنتی نشوند.

چنانچه مطلب مال باختگان اینترنتی مورد پسند شما بوده است ، لینک آن را برای تمام کسانی که میشناسید بفرستید. با این کار شما نیز سهم مهمی از امنیت فضای سایبری کشور خواهید داشت که سود آن ، مستقیم و غیر مستقیم به من و شما برخواهد گشت . متشکرم

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *