شرایط تمدید اقامت توریستی ترکیه تغییر کرد

شرایط تمدید اقامت توریستی ترکیه تغییر کرد: بر اساس مصوبه جدید در مورد بند «e» ماده یک قانون «۶۴۵۸/۳۱ اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی» درباره اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی در ترکیه، اتباع خارجی (به جز شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین) از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ اقامت موقت گردشگری را به مدت یک سال اخذ خواهند کرد.

مطابق این طرح جدید، متقاضیان تمدید اقامت موقت توریستی تنها می توانند حداقل پس از گذشت یک سال از پایان مهلت اقامت یک ساله توریستی خود دوباره به دریافت این اقامت مراجعه کنند. به عبارت ساده تر تا الان اقامت توریستی یکی از راههای ماندن بیش از سقف ۶ ماهه بود و هر سال قابل تمدید بود ولی در حال حاضر چنین نیست .شرایط تمدید اقامت توریستی ترکیه تغییر کرد

مثلا یک ایرانی می توانست با اجاره یک آپارتمان در وان یکسال اقامت توریستی بگیرد و بعد از یکسال مجددا می توانست این اقامت را تمدید کند. بسیاری از هموطنان که قدرت خرید اموال غیر منقول ۲۵۰ هزار دلاری، یا سپرده ی بانکی ۵۰۰ هزار دلاری نداشتند، از این طریق در ترکیه اقامت گرفته بودند و اکثرا نیز برای خود شغلی دست و پا کرده بودند ، این مورد در خصوص شهر های نزدیک مرز مانند وان بسیار مشهود بود. با قانون جدید، کار برای این دسته کمی مشکل خواهد بود، با ملاحظه قانون جدید درمی یابیم که فرد میتواند یکسال اقامت توریستی بگیرد، اما بعد از اتمام آن باید از ترکیه خارج شود و برای اقامت توریستی یکساله مجدد، باید یکسال تمام از پایان آخرین اقامت وی گذشته باشد. یعنی باید یکسال فاصله بیفتد تا شخص بتواند برای دریافت اقامت توریستی یکساله ی مجدد اقدام کند.

البته در این فاصله ی یکساله، شخص می تواند مانند مسافرین عادی در هر ۱۸۰ روز، ۹۰ روز در ترکیه بماند (مجموعا ۶ ماه در طول یکسال) اما آن شش ماه باقیمانده از سال را اجازه ی اقامت در ترکیه نخواهد داشت. بر این اساس، اتباع خارجی از جمله شهروندان ایران می توانند پس از پایان مهلت اقامت موقت توریستی، طبق مقررات موجود بین کشور متبوع و ترکیه به کشور ورود و خروج کنند. اتباع خارجی در هر ۱۸۰ روز سال مجموعا می توانند ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشند.

اقامت در ترکیه برای ایرانیان از چه طریقی ممکن است؟

به گفته مسئولین اداره مهاجرت ترکیه، مراجعت‌هایی که قبل از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۰ انجام گرفته است، ولو تاریخ رجوع آن ها بعد از این تاریخ نیز موکول شده باشد، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در همین زمینه متقاضیان در صورت پایان مهلت اقامت توریستی‌شان و حائز بودن شرایط لازم می توانند از موارد دیگری مانند تحصیل، مالکیت اموال غیرمنقول یا اجازه کار که در سایت «www.goc.gov.tr» نیز اعلام شده است، اقامت ترکیه را اخذ کند.

2 دیدگاه دربارهٔ «شرایط تمدید اقامت توریستی ترکیه تغییر کرد;

  1. متقاضیان در صورت پایان مهلت اقامت توریستی‌شان و حائز بودن شرایط لازم می توانند از موارد دیگری مانند تحصیل، مالکیت اموال غیرمنقول یا اجازه کار که در سایت «www.goc.gov.tr» نیز اعلام شده است، اقامت ترکیه را اخذ کند.

    خب در صورتیکه ملک داشته باشید به هر مبلغی با این عبارت بالا میشه تمدید کرد . درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *