سکه های طلای ایران ، مقدمات و اطلاعات

اگر دقت کنید بعید است کلمه ی سکه در طول روز از دهان ما خارج نشود یا سکه های طلای ایران از ذهنمان عبور نکند.

علاوه بر قیمت روزانه ی سکه، از آنجاییکه سکه در خیلی از موارد از جمله مهریه، پرداخت عیدی کارمندان، سرمایه گذاری با قدرت نقد شوندگی سریع مطرح است، آگاهی از انواع سکه ، وزن سکه های مختلف، میزان طلای بکار رفته و نحوه ی محاسبه قیمت آن می تواند بسیار مفید واقع شود.

اکثر دوستان همراه کانال تلگرام سفر زمینی ترکیه از ما سوال میکنند که آیا می توانند سکه به همراه ببرند و در ترکیه بفروشند و آیا اینکار سودی برایشان دارد ؟

ابتدا با چند مفهوم رایج در مورد سکه های طلای ایران آشنا می شویم :

از نظر قطع: سکه‌ها در انواع «ربع»، «نیم»، «یک» یا «تمام»، «دو و نیم»، و «پنج» بهار آزادی موجود هستند. از نظر شکل: سکه‌ها در دو نوع «طرح قدیم»  (۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰) و «طرح جدید (امامی)» (۱۳۷۰ تاکنون) هستند. سکه های طرح قدیم در یک طرف با تکرار شش بار نام “علی” و در طرف دیگر تصویر بارگاه امام هشتم مزین شده اند.

سکه های جدید در یک طرف با تصویر امام خمینی(ره) و در طرف دیگر بارگاه امام رضا(ع) را دارند. سکه های طرح جدید تا سال ۱۳۸۶ هر سال عدد سال را بر روی خود دارند اما از سال ۱۳۸۶ همگی سکه ها با تاریخ یکسان (۸۶) ضرب می شوند. بنا براین سکه های طرح جدید که در بازار با نام “امامی” معروف هستند بر دو نوعند.

سکه امامی زیر ۸۶ و سکه امامی

۸۶

قیمت روز سکه های طلای ایران

 

قیمت روز سکه

صرف نظر از سال ضرب و شکل ضرب شده بر روی سکه ، وزن و اندازه و میزان طلای بکار رفته در سکه ها کاملا یکسان است . جدول زیر اطلاعات نسبتا کاملی از وزن و اندازه ی سکه های رایج ایران بشما خواهد داد :

عیار سکه های طلای ایران

خرید  و فروش و بطور کلی، قیمت سکه در ایران تابع سه پارامتر اساسی است :

اول قیمت جهانی طلا که معمولا بر اساس قیمت هر اونس (۳۱٫۱۰۳ گرم) طلای خالص و بر جسب دلار عنوان می شود ( عبارت مظنه که بطور سنتی در ایران رایج است به قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار اطلاق می شود)

دوم قیمت دلار در کشور – منظور قیمت دلاری است که در بازار داد و ستد می شود و قیمت ارزهای تحت نام دولتی و رسمی در این مورد کاربردی ندارد

حباب سکه : عملا سکه های موجود در بازار با قیمتی بالاتر از ارزش طلای معادل آن فروخته می شود که به آن اصطلاحا حباب گفته می شود.

هر چه قطع سکه کوچکتر شود مقدار نسبی این حباب بیشتر است .

علیرغم هر قیمتی که شما در موقع خرید برای سکه پرداخت کرده اید، در موقع فروش، اگر سکه ی شما “امامی ۸۶” نباشد، خریداران آن را بقیمتی پایین تر از قیمت روز سکه و در اکثر موارد فقط بقیمت طلای آن از شما خواهند خرید. بنا بر این اگر سکه می خرید به این موضوع دقت کنید.

اگر شما سکه های طلای ایرانی را برای فروش در خارج از کشور به همراه ببرید ، فقط قیمت طلای آن به قیمت روز به شما پرداخت خواهد شد چون این سکه ها در خارج از ایران کاربرد خرید و فروش عمده ندارد و فقط برای ذوب و استفاده از طلای آن خریداری می شود، حباب قیمتی سکه در چنین مواردی کاملا صفر است.

میتوانید با استفاده از قیمت طلای ۲۴ عیار در کشور دیگر و ارزش همان روز طلا در کشور مذکور،
بسادگی قیمت حدودی سکه های طلای ایران را با استفاده از وزن آن بدست آورید.

اشتباهی که اکثر آماتورها میکنند این است که قیمت سکه در ایران را به دلار یا ارز کشور مقصد (مثلا لیر) حساب میکنند و انتظار دارند در کشوری مانند ترکیه ، چنین مبلغی بابت سکه شان دریافت کنند اما از این مسئله غافلند که قیمت سکه در ایران حباب دارد و در هنگام فروش در کشور دیگر فقط قیمت طلای سکه به آنها پرداخت خواهد شد . نه حباب قیمتی.

بنا بر این اگر در ایران همین امروز سکه بخرید و بخواهید همین امروز در ترکیه بفروشید “ضرر ” خواهید کرد سوال دیگری که معمولا پرسیده می شود این است :

آیا اگر سکه را بقیمت طلا در ایران بخرم و در ترکیه بخواهم بفروشم سود دارد؟ پاسخ منفی است .

قیمت طلا تقریبا در تمام دنیا عدد ثابتی است و در بهترین حالت سرمایه شما (سر به سر) خواهد شد. مگر اینکه در فاصله زمانی خرید سکه های طلای ایران و فروش آن در ترکیه ، قیمت طلا جهش مثبتی داشته باشد. برای اطلاعات تکمیلی در این مورد توصیه میکنم مطلب

خرید و فروش طلا توسط مسافرین ترکیه. آری یا نه؟

را نیز مطالعه بفرمایید.

 

کانال تلگرام ترکیه

 

متاسفانه بخاطر محدودیت استفاده هموطنان ما از امکانات به روز بانکی دنیا، اکثر مسافرین را به فکر راههایی برای انتقال پول مورد نیاز در سفر( بغیر از وجه نقد) می اندازد که حمل و فروش سکه و طلا در مقصد نیز یکی از این روشهاست که ریسک بالا داشته و بضرر مسافرین است .

ضمن اینکه خروج شمش و مسکوکات طلا در اصل کاری غیر قانونی است. و علی الظاهر در حال حاضر راه دومی بغیر از بردن تمام مبلغ مورد نیاز سفر بصورت اسکناس وجود ندارد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *