سخنی با فعالین گردشگری وان (و ایران)

سخنی با فعالین گردشگری وان و همینطور کشور خودمان، در واقع درد دلی دوستانه با این صنف مظلوم و تلاشگر است که سعی شده است بصورتی کاملا منصفانه و بیطرف و با در نظر گرفتن سود هر دو طرف قضیه – یعنی فعالین گردشگری و گردشگران – به واکاوی یک مسئله ی بسیار اساسی در این حوزه در شرایط فعلی بپردازد.

بیش از 15 ماه است که مرز های زمینی برای سفر توریست ها بسته شده است.

یعنی 15 ماه است که افرادی که مستقیم و غیر مستقیم کارشان به رفت و آمد توریست زمینی به وان ترکیه ارتباط داشت بیکار هستند.

ضربه بسیار مهلکی به کسب و کارهای این رسته ی شغلی وارد آمده است. از هتل داران گرفته تا اصناف و شرکتهای مسافر بری و رستورانها و …. در وان ترکیه و نیز معادل آن در کشور خودمان.

کوچه شمسیه در وان ترکیه

سخنی با فعالین گردشگری وان

این روز ها زمزمه ی باز شدن مرزها به گوش می رسد . البته همانطور که قبلا نیز گفته ام ، باز شدن مرز از نظر من یعنی عبور اولین مسافر، و هر چه بغیر از این یعنی شانتاژ خبری غیر واقعی.

اما بلافاصله بعد از باز شدن مرز ها چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ طبیعی است که تعداد زیادی از هموطنان برای سفر به این شهر شرقی ترکیه روز شماری می کنند. اما …..

شرایط سفر به وان با قبل تفاوتهای بسیاری کرده است که به تعدادی از آنها اشاره میکنم :

با زمزمه ی باز شدن مرز ها تعدادی از هتل های وان قیمتهایی را برای اتاق اعلام کرده اند که نسبت به زمان قبل از انسداد مرز ها کمی غیر واقعی بنظر می رسد.

خبر هایی هم از اتحاد هتلداران برای خودداری از کاهش قیمت به گوش می رسد.

در کدام هتل ترکیه اقامت کنیم ؟

خدمت این دوستان عارضم که : نوع مسافران فعلی با مسافران آن زمان بسیار فرق کرده است. دلار در ایران گران تر شده است (در زمان نگارش این مطلب حدود 24 هزار تومان)

تعطیلی و کسادی اکثر شغلها به دلیل کرونا (همانطور که برای شما نیز چنین بوده) در ایران باعث شده تا قدرت خرید عموم مردم بسیار کمتر شود و اولویت های هزینه ای کاملا جابجا شود.

بنا براین انتظار این که مانند قبل مسافران وان مثل ریگ پول خرج کنند اندکی دور از واقعیت است.

واقعیت این است که وان برای مسافران ایرانی صرفا یک مقصد برای خرید بصرفه (بخصوص پوشاک ) بوده است.

کمتر مسافری میتوان یافت که فقط برای بازدید از موزه ی وان یا دیدار از قلعه ی این شهر به آن دیار سفر کرده باشد.

تمام جاذبه های توریستی وان صرفا آلترناتیوی برای اوقات فراغت از خرید مسافران تلقی می شود.

وان به دو دلیل برای مسافران ایرانی محبوب شده است . اول نزدیکی به ایران و سهولت سفر و دوم کم بودن نسبی هزینه های سفر.

اگر این دو عامل را حذف کنیم طبیعتا انتخاب مسافران بین مقصدی مانند آنتالیا و وان از قبل مشخص است.

سخنم هم با اصناف وان و هم فعالین توریسم در ایران است . ضرر این دوران برای همه فعالین صنف گردشگری هنگفت بوده .

ما هم میدانیم . و همگی تلاش داریم تا این ضرر ها را جبران کنیم . اما نقشه کشیدن برای جبران این ضرر در بازه ای کوتاه ممکن است نتیجه ی عکس بدهد. بسیار مراقب باشید

صنعت گردشگری، یک رقابت بی پایان است و هرگز برنده ی مادام العمر ندارد، و در این ماراتن نفس گیر ، فقط آنهایی برنده خواهند بود که رقابت سالم داشته باشند.

بنظر من بهتر است آژانس های مسافرتی در هر دو طرف و نیز مدیران اماکن اقامتی، با در نظر گرفتن شرایط جاری، اندکی آستانه ی سود را پایین تر بیاورند تا اوضاع جدید عادی شود.

همانقدر که اصناف وان دلشان برای مسافران ایرانی و دلار های خوش رنگشان تنگ شده ، مسافرین هم در آرزوی باز شدن مرز ها و سفر به ترکیه و پرسه زدن و خرید و گشت و گذار در خیابانهای زیبای این شهر زیبای شرق ترکیه هستند. اما ….

در حال حاضر هزینه سفر به شهری مانند وان، با در نظر گرفتن هزینه های صدور گذرنامه، عوارض خروجی نجومی، هزینه تست کرونا، هزینه های رفت و آمد و اقامت، با سفر هوایی به سایر شهر های ترکیه برابری می کند و مشکل است بتوان مسافری را راضی کرد که بین سفر هوایی به استانبول و سفر زمینی به وان، دومی را انتخاب کند.

بهتر است همگی دست در دست هم دهیم و از این بحران عبور کنیم.

دیر یا زود کرونا نیز یا نابود خواهد شد یا در حد یک بیماری ساده عادی می شود، دیر یا زود مردم با شرایط جدید خو می گیرند و اوضاع فرق می کند. دیر یا زود مرز ها باز می شود و سفر ها دوباره رونق خواهد گرفت.

اما در این بین آنهایی که در این شرایط هوای مسافر را داشتند صعود می کنند.

آنها می مانند و سود از دست رفته را جبران می کنند و افرادی که چشم به سودهای کلان و دوشیدن مسافران و رویای پولدار شدن یک شبه می اندیشند، دوباره بزرگترین دغدغه شان جلب اعتماد از دست رفته ی مسافران خواهند بود.

عزیزان فعال در صنعت گردشگری قطعا بیشتر از من آگاهند که دورانی که مسافر برای یک بلیط هواپیما به آژانس التماس کند مدتهاست سپری شده است. در عصر ارتباطات، صداقت ارزنده ترین سرمایه ی ما و شما خواهد بود.

وضع اکثریت مردمی که مسافران دائمی وان و شهر های نزدیک بودند زیاد تعریفی ندارد. هوای مسافران را بیشتر داشته باشیم.

یا علی

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه

مخاطب خاص این نوشته همکاران موسسات گردشگری و مدیران اماکن اقامتی وان می باشند. اگر شما جزو این دسته نیستید اما در این مورد توصیه ای دارید می توانید در قسمت نظرات نوشته “سخنی با فعالین گردشگری وان” مطرح کنید . مطمئن باشید دو گروه یاد شده نظر شما را خواهند دید

آیا سفر زمینی به وان در شرایط فعلی از طریق مرزهای زمینی ممکن است؟

7 دیدگاه دربارهٔ «سخنی با فعالین گردشگری وان (و ایران);

  1. سلام، در سالهای قبل از کرونا چندین بار به وان رفته بودم اما در سال جدید با لیر 3000 تومنی دیگه صرف با رفتن به استانبول بیشتر نمود داره مخصوصا که بیشتر هم اماکن تاریخی و تفریحی بیشتری در استانبول هست

  2. درود بر شما:من واقعا خوشحالم که با حجم وسیعی از محبت و عشق و دلسوزی و مهربانی و صداقت مدیران این مجوعه آشنا شدم.
    الحقا که کانال شما بهترین و صادق ترین کانالی بوده که من طی این مدت داخلش بودم و دیدم.

    و پیشنهاد من برای هردو سر گردشگران
    هر آنچه کنی به خود کنی
    مردم هم توی این مدت ضررهای کلانی کردن و برای جبران شماهم چون مردم خودتون باشرایط وقف بدین و صبورانه به روزهای گذشته برگردید

    بنده هم موزیسین هستم و محل کارم ترکیه، متاسفانه از زمانی که کرونا شروع شد و مرزها بسته شد ،هنوز یک قرون از شغلم درآمد برنداشتم و صبر کردم تا شرایط مجددا به روزهای گذشته برگرده

    امثال من بین مسافران بسیار زیاده
    لطفا هوای همدیگرو داشته باشیم

    با سپاس اکرام از ارومیه

  3. سلام ممنون از احساس مسئولیت ودلسوزی شما تمامی موارد رو دقیقا گفتید من خودم هرسال از شیراز به سمت مرز رازی ویا بازرگان میومدم وباتوجه به دوری راه وهزینه های بین راهی اگر الان مرز باز بشه وهتلها واجناس هم گرون بشن ترجیحا مسافرت با پرواز مستقیم از شیراز به استامبول رو ترجیح میدم اگر امسال مرز باز بشه با لطفی که مسئولین کردند وروی بنزین خودمون هم عوارض خروج بستند باید بنزین رو تقریبا لیتری دوازده هزارتومان بزنیم ودر ترکیه هم بنزین بانرخ امروز 7/18لیر با احتساب لیری 3200تومان بنزین لیتری 23000تومان در میاد ومتاسفانه من همین امروز قیمتهای هتل در ترابزون رو که قبلا رفته بودم استعلام گرفتم از بوکینگ دقیقا دو برابر شده متاسفانه با این شرایط فکر کنم دیگه مسافرت برامون یک رویا بشه.

  4. با سلام و عرض تشکر
    به نظر من آن دسته از افراد و تصمیم گیرندگان که از حالا کیسه دوخته اند و پیش بینی تقاضای سیل آسا نسبت به بازار دارند و میخواهند یکشبه ضررها را جبران نمایند فقط یک بخش از کتاب موفقیت را خوانده اند و کتاب را دور انداخته اند . از شما بابت این دغدغه به حق و صرف هزینه و وقت برای طرح آن کمال تشکر را داریم و امیدداریم که هر چه زودتر شرایط مطلوب عمومی حاصل شود .

  5. سلام
    بعنوان کسی که سالهای دور به وان سفر کرده ام و البته یوکسک اوا و…خوشحالم با صحبتهای کسی که میخواهد تداوم و استمرار گردشگری را در این نقطه از دنیا شاهد باشد و شاهد باشیم و تمام فرمایشات را کامل تایید میکنم .البته عزیزان گردشگر یعنی کسی که با پول اندک میخواهد به مکانهای زیادی سفر بکند شاید ما ایرانیها اهل بریز و بپاش باشیم ولی قطعا باید مانند سایر مردم دنیا زندگی کردن با کیفیت بدون افراط و تفریط را یاد بگیریم . پس خرید جای خود و سرخوردگی در اثر حذف اعتماد ایجاد شده بتوسط هتلداران و به طبع آن تبلیغات و ترویج منفی و از سکه افتادن گردشگری جای خود .باید این نظرات به سمع و نظر اصناف و صاحبان برندهایحاضر در وان برسد چون جایگزینی مانند آذربایجان یا در خود ترکیه ائغدیر و …وجود دارد یا خود میآموزد از طبیعت یا طبیعت با هزینه زیاد آموزش میدهد
    ایام بکام

  6. بسیار ممنونم‌از مطلب بجا و منصفانتون
    سفر به وان و ترابوزان بعد از کرونا به هیچ وجه نمیتونه مثل قبل باشه چون از یه طرف هزینه ها بخاطر بالا رفتن ارز و عوارض خروج و بنزین گرون شده و از طرف دیگه خیلی از مردمی که در حالت عادی به این مکانها سفر میکردن درگیر ضرر و زیان مشاغلشون از کرونا هستن و سفر به کلی از سبد خانوارشون حذف شده.
    امیدوارم با یک همدلی و فداکاری از سوی طرفین مجددا راهی برا تفریح و کاسبان سفر محیا بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *