برای سفر وان چند روز کافیست ؟

مسافرین وان را می توان به چهار دسته تقسیم کرد که به غیر از گروه اول، یک دغدغه ی مشترک بین سه گروه بعدی وجود دارد. “برای سفر به وان چند روز کافیست ؟”

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به وان ترکیه

۱ – افرادی که یک یا چندین بار قبلا به وان سفر کرده اند و تقریبا در این مورد “حرفه ای” مجسوب می شوند.

۲ – افرادی که قبلا به شهرهای دیگر ترکیه نظیر استانبول و آنتالیا رفته اند اما بار اولی است که قصد سفر به وان دارند.

۳ – مسافرینی که تا بحال به ترکیه سفر نکرده اند اما تجربه سفر به دیگر کشورهای خارجی داشته اند.

۴ – افرادی که تا بحال سفر خارج از کشور نداشته اند و برای اولین سفر خارجی، وان را انتخاب کرده اند.

برای سفر وان چند روز کافیست ؟ این سوالی است که مکررا از ما پرسیده می شود.

افرادی که تجربه سفر به دیگر شهر های ترکیه را داشته اند زمان بندی یک هفته ای برای این کار مد نظر دارند و افرادی هم هستند که در فکر یک سفر یک روزه به وان هستند. یعنی صبح بروند و شب برگردند! اما واقعا بهترین میانگین طول سفر برای شهر وان چقدر است ؟

اول از همه باید قصد سفرتان را مشخص کنید. آیا سفر صرفا به قصد خرید است یا سفر توریستی تفریحی یا هر دو ؟

تجربه نشان می دهد که اکثریت مسافرین وان را توریستهای “خرید” تشکیل می دهند. نزدیکی به مرز ایران و کم هزینه بودن سفر، همچنین وجود مراکز متعدد تجاری و نیز ارزانی نسبی(بخصوص پوشاک)، باعث شده است تا اولین هدف مسافر وان، بیشتر خرید باشد تا تجارت.

البته وان امکانات تفریحی نیز دارد اما واقعیت این است که سفر تفریحی به وان را نمی شود با شهر هایی مثل آنتالیا یا استانبول یا ترابزون مقایسه کرد. جاذبه های توریستی وان محدود به دریاچه و جزیره آکدامار، قلعه وان، خانه گربه ها، موزه ، آبشار مرادیه و چند قلم دیگر است. بدلیل قلیایی بودن آب دریاچه ی وان، شنا و آبتنی در این دریاچه بسیار محدود است و نمی توان مانند آلانیا جساب ویژه روی آن باز کرد. ضمنا تقریبا تمام جاذبه های توریستی وان در یک روز قابل بازدید هستند. بنا بر این اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، به این نتیجه می رسیم که :

اگر شما مسافر خرید هستید، یعنی صرفا برای خرید سفر می کنید، یک سفر با سه شب اقامت برای شما کافی خواهد بود.

به این ترتیب که روز اول حدود ظهر به وان می رسید و تا شب فرصت خواهید داشت. روز دوم و سوم را کاملا وقت دارید و روز سوم هم تا حوالی ظهر فرصت دارید تا وان را ترک کنید. و اکثر تور های وان که به اسم “سه شب و چهار روز” بسته می شوند بر همین مبنا برنامه ریزی می شوند.

جال اگر شما بخواهید از جاذبه های توریستی نیز بازدید کنید می توانید یک شب دیگر اقامت کنید و روز آخر (یا یکی از روزهای وسط ) را به تفریح و بازدید از اماکن توریستی و تاریخی اختصاص دهید و اگر قصد دیدن آبشار مرادیه را نداشته باشید( بدلیل فاصله زیاد با شهر وان)، در یکروز می توانید از تمام این اماکن بازدید کنید.

مراکز تجاری وان در محدوده ی کوچک و قابل دسترسی واقع شده اند اما معمولا بدلیل تنوع و بزرگی مراکز خرید، وقت زیادی از شما می گیرند.

مثلا برای گشت و گذار کامل در مرکز خرید AVM ( توضیح کامل در مورد این مرکز خرید را می توانید از اینجا بخوانید) یک روز کامل زمان نیاز است . و روزهای بعدی را نیز می توانید به خرید از مراکز تجاری در مرکز شهر (خیابانهای کاظم کارا بکیر و جمهوریت) اختصاص دهید.

بدیهی است که با توجه به فاصله ی شهر محل سکونت خود از مرز، باید زمان رفت و برگشتتان را نیز به این زمان اضافه کنید.

بطور معمول، برای مثال یک سفر سه شبه ، اگر شخصی شنبه صبح از تبریز حرکت کند ، ظهر همانروز در وان خواهد بود، شبهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه را در وان اقامت خواهد داشت و ظهر روز سه شنبه به سمت تبریز حرکت و شب به مقصد خواهد رسید . اما برای شخصی که از شهری دورتر از مرزهای غربی، مانند مشهد قصد سفر به وان دارد زمان رفت و برگشت میتواند دو الی سه روز به کل زمان سفر بیافزاید ( البته اگر کل مسیر زمینی طی شود). امیدواریم با مطالعه این مطلب کاملا برای شما روشن شده باشد که برای سفر وان چند روز کافیست.

برخی از دوستان اصرار دارند که انتهای سفر باز باشد، یعنی عنوان می کنند که ما برای دو شب به وان سفر می کنیم، اگر خوشمان آمد، ممکن است یک یا دو شب نیز اضافه بر این مدت اقامت داشته باشیم، این مورد در زمانهای خلوتی مسافر امکان پذیر است ، اما در روز های پیک سفر، چون هتلها از قبل رزرو می شوند، به احتمال زیاد هتلتان برای شب اضافی که همان لحظه عنوان شود جا نخواهد داشت و شاید مجبور به تعویض هتل باشید که همین کار باعث اذیت و هدر رفت زمان ارزشمند سفر شما خواهد شد. با برنامه ریزی دقیق می توانید از لحظه لحظه ی سفرتان نهایت استفاده را بکنید.

 

خواندن مطلب زیر نیز توصیه می شود :

بهترین زمان سفر به وان چه موقعی است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *