مناسب ترین رستوران در سفر را چگونه باید تشخیص دهیم ؟
یکی از دغدغه های اصلی در هنگام سفر ، غذا خوردن است.
با توجه به نبود امکانات تهیه غذا مانند منزل در سفر، یافتن محلی مناسب برای غذا خوردن یکی از ارکان مهم سفر محسوب می شود.
در زمانی نه چندان دور، غذای بین راه سمبل مسمومیت غذایی و رستورانهای بین راهی نماد گرانی و عدم رعایت بهداشت بوده اند.
دلیلش هم چندان دور از ذهن نبود. بازرسی کمتر نسبت به شهر ها و نداشتن مشتریهای ثابت .
به این معنی که مشتریان معمولا یکبار گذرشان به این رستوران ها می افتاد و اگر هم شرایط رستوران مشکلی داشت بسیار بعید بود که مشتری دوباره به آنجا برگردد.
بنا بر این همان یکبار مراجعه مشتری به این رستورانها تنها فرصت سودگیری از آنها بود
و الحق و الانصاف که رستورانهای بین راهی در این مورد استاد بودند.
قیمتهای بالا و کیفیت پایین نماد مشخص این اماکن بود
و شاید یادتان نرفته باشد که ملاک کثیفی در اذهان ما دستشویی های بین راهی بود.
با گسترش سفر ، پیشرفت فرهنگ گردشگری و نیز بازرسی های بیشتر و همچنین انگیزه رقابت ، وضع این اماکن اندکی بهتر شده است و مناسب ترین رستوران در سفر کمی راحت تر
اما بسیاری از این رستوران ها هنوز هم با شرایط ایده آل فاصله بسیار دارند.
راه چاره چیست ؟ غذا را که نمی توان تعطیل کرد. چطور باید مناسب ترین رستوران در سفر را پیدا کنیم؟
شاید در یک سفر چند ساعته بشود یک وعده غذایی به همراه برد
اما در سفر های طولانی و بخصوص سفر های خارجی ناچاریم از این رستورانها استفاده کنیم.
پس باید مناسب ترین رستوران در سفر را پیدا کنیم . اما چگونه ؟
در سفر هایی که با وسایل نقلیه عمومی می رویم ، انتخابها بسیار محدود است.
عموما رانندگان اتوبوسها با رستورانهای مشخصی قرار داد دارند.
این رستورانها در ازای سی چهل مسافری که راننده ی اتوبوس به این رستوران می آورد،
خدمات بسیار ویژه ای به راننده و همراهانشان می دهند.
غذای مجانی و با کیفیت بسیار بهتر از غذای مسافرین، محل نشستن اختصاصی ، شستشوی ماشین در طول صرف غذا ، قند و چای و سیگار رایگان، پر کردن فلاسک و تخمه و میوه و تنقلات ،
تنها گوشه ای از خدماتی است که رستورانهای بین راهی برای جلب نظر رانندگان انجام می دهند.
این خدمات هر چند برای رانندگان رایگان است اما برای صاحب رستوران هزینه داشته است
و تنها منبع جبران این هزینه ها جیب مسافر بخت برگشته است.
حال با افزایش قیمت یا کاهش کیفیت خدمات.
اگر با خودرو شخصی به سفر می روید، توصیه می کنم هرگز در رستورانهایی که محل نگهداشتن اتوبوس های مسافری است توقف نکنید.
چون در این حالت با مسافرین اتوبوس فرقی نخواهید داشت.
بهترین رستوران های بین راهی معمولا آنچنان شلوغ نیستند (برعکس شهر ها) .
توصیه میکنم در سفر های بین شهری با خودرو شخصی، برای مناسب ترین رستوران در سفر از رستورانهایی استفاده کنید که تجمع کامیون و تریلی در مقابل آن مشهود باشد نه اتوبوس. چرا؟
رانندگان کامیون ها بدلیل اینکه دائما در جاده هستند آشنایی بیشتری با وضع رستوران ها دارند.
ضمنا چون محدودیت زمانی ندارند، مجبور نیستند سر ساعت مشخصی در جایی نگه دارند.
بنا براین ساعت غذای خود را جابجا می کنند تا به بهترین رستوران آن حوالی برسند.
و چون دائما در سفرند بایستی مراقب سلامتی خود هم باشند بنابراین به کیفیت غذایشان هم اهمیت بیشتری می دهند.
چون خدمات رایگان نمی گیرند، انتظار بهترین کیفیت غذا را هم دارند.
در آخر کمتر صاحب رستورانی جرات می کند به یک راننده تریلی غذایی بدهد که مسموم شود.
چون بر خلاف مسافر بخت برگشته اتوبوس که دیگر گذارش به آنجا نمی افتد، راننده تریلی چند روز بعد از همان مسیر برخواهد گشت
و در چنین حالتی، حساب مالک رستوران (و همچنین شیشه های آنجا) با کرام الکاتبین است!
بنا بر دلایل فوق استفاده از رستورانهای مورد علاقه رانندگان باری در جاده ها همیشه نتیجه ی خوبی می دهد.
در شهر ها اما قضیه کمی متفاوت است. در مناطق توریست پذیر بیشتر به دنبال رستورانهای شلوغ باشید.
حداقل مطمئن خواهید بود که رستوران مورد نظر حداقل غذای مانده برای شما گرم نخواهد کرد.
در اماکن خارج از کشور مانند ترکیه، از رستورانهایی استفاده کنید که اکثرا مورد استفاده مردم محلی آنجا باشد.
غذایی را سفارش دهید که بیشتر مشتریان می خورند.
از رفتن به رستورنهایی که مشخصا مربوط به خارجی هاست و به افراد محلی سرویس نمی دهد بشدت پرهیز کنید.
صفحه اینستاگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه
قاعده گرانفروشی معمولا در فروشگاههای بین راهی هم صادق است.
کافیست یکبار در مسیر اتوبوان تهران – تبریز از یکی از سوپر مارکتهای بظاهر مجهز مجتمع های رفاهی خرید کرده باشید تا این قضیه برایتان کاملا ملموس شده باشد.
سعی کنید با توجه به تعداد و ترکیب همراهان ، به مقدار کافی خوراکی و تنقلات و اقلام مورد نیاز را از شهر خودتان تهیه کنید. داشتن یک یخچال کائوچویی کوچک می تواند کمک بزرگی در خنک نگهداشتن آب معدنی و میوه به شما بکند.
ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با پولی که پرداخت می کنید حق مسلم شما و وظیفه ی رستوران است . در این مورد هرگز چشم پوشی نکنید و هر گونه اجحاف را ابتدا به مدیر آن مجموعه تذکر داده و در صورت عدم پاسخگویی، با ذکر مشخصات و محل و نام رستوران مورد نظر، به نهاد های مربوطه گزارش کنید.
برای شما سفری همراه با سلامتی و یافتن مناسب ترین رستوران در سفر آرزو می کنیم
بسیار عالی و کامل . مثل همیشه. این یکی از مواردی بود که من همیشه دنبالش بودم چون یکبار بخاطر غذای بین راه خودم و خانمم طوری دچار مسمومیت غذایی شدیم که کلا برنامه سفرمون بهم خورد و بستری شدیم. باز هم ممنون از مطالب ناب و عالیتون