از خرید این اقلام در ترکیه غافل نشوید(قسمت دوم)

سری مطالب با عنوان (از خرید این اقلام در ترکیه غافل نشوید) سعی دارد بنا به تجربیات شخصی، فرصت های خرید عالی را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید.

اگر شما جدیداً سفر به کشور ترکیه و شهر زیبای وان را تجربه کرده‌اید احتمالاً خریدهای شما محدود به پوشاک بوده است. فقط لباس

ولی اگر از مسافرین باسابقه شهر زیبای وان باشید احتمالا محدوده خرید شما کمی گسترده تر شده است، مثلاً لوازم خواب، روتختی و پتو ،  حوله و لوازم آشپزخانه و ظرف و ظروف و مانند اینها

و در نهایت اگر مسافر حرفه ای این مسیر باشید ممکن است بعضی از اقلام دیگر هم در سبد خرید شما موجود باشد مثلاً بعضی از مسافران حتی پرده های منزل شان را هم از وان می‌خرند. اما به دو دلیل مهم برخی از فرصت‌های طلایی خرید از دید مسافران پنهان می‌ماند. از خرید این اقلام در ترکیه غافل نشوید!

یکی از این دلایل محدودیت وقت است و چون شما زمان ندارید که تمام فروشگاه ها را بگردید و تمام اجناس را ببینید بنابراین برخی از اجناس که می‌تواند فرصتی عالی برای خرید تلقی شود از دید شما مخفی می‌ماند

دومین دلیل، عدم شناخت تمام اجناس است به طور مثال شما وقتی وارد یک سوپرمارکت بسیار مجهز می شوید عملاً تمام اجناس موجود را نمی شناسید و از کنار قفسه های آنها به سادگی رد می شوید.

تنوع بسیار زیاد اجناس و همینطور عدم آشنایی کامل ما با زبان ترکی و عدم توانایی خواندن بسته بندی اکثر اجناس مزید بر علت می شود تا ما از کنار اجناسی رد شویم که می‌توانند فرصتی عالی برای خرید محسوب شوند

سعی خواهیم کرد که چنین اجناسی را به شما معرفی کنیم.

مطمئنا بعد از یکبار اشنایی و استفاده از چنین محصولاتی، بسیار تاسف خواهید خورد که چرا تا بحال از کنار قفسه ی این اجناس اینقدر بی تفاوت رد می شدید، اما برای شروع هیچوقت دیر نیست. 

این اجناس را در سه گروه طبقه‌بندی خواهیم کرد

۱ – گروه اول اجناسی هستند که اصولا در کشور ما موجود نیستند. یا تولید نمی شوند یا واردات انها بسیار محدود است.

۲ – گروه دوم اجناسی هستند که هرچند در فروشگاههای کشور خودمان نیز می توانید آنها را بیابید اما تفاوت قیمتی بسیار بالا سبب می‌شود که خرید آنها از ترکیه بسیار به صرفه تر باشد

۳ – و نهایتاً گروه سوم آن دسته از اجناس هستند که شاید بتوان آنها را در داخل کشور پیدا کرد اما زمانی که معادل همان کالا را از ترکیه خریداری می‌کنید در مقام مقایسه کیفیتی بسیار بالاتر و بهتر دارند

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه

نگران نباشید این اجناس آن چنان گران نیستند سعی خواهیم کرد اجناسی را معرفی کنیم که حتی با مانده پول‌های خرد ته جیبتان  هم می توانید چند تا از آنها را خریداری کنید.

همچنین توجه شده است که اجناسی معرفی شوند که حجیم و بد بار نباشند و تاثیر آنچنانی هم بر محدودیت میزان کالای همراه مسافر نداشته باشند.

غذاهای کشور ترکیه بدلیل قرابت فرهنگی و جغرافیایی، و نیز حلال بودن آن ،  با ذائقه ی مسافرین ایرانی بسیار سازگار است.

کمتر مسافری در ترکیه ممکن است از تنوع غذایی این کشور ناراضی باشد.

به شخصه بارها سعی کرده ام با مطالعه دستور غذایی برخی از خوراکی های خوشمزه ی ترکیه ، نظیر آن را درست کنم اما اعتراف میکنم که هیچوقت نتوانستم آن مزه ی اصلی را شبیه سازی کنم .

این بود که به فکر افتادم در سفرهایم به ترکیه غذای آماده با خود بیاورم !

غذاهای آماده در ترکیه

 

غذاهای آماده در ترکیه گستره ی بسیار وسیعی دارند، تقریبا هر چه که فکرش را بکنید. از سالاد الویه تا انواع خورشت ها و پلوها و کوفته ها و حتی کله پاچه !

اما مشکلی که برای انتقال این غذا ها به کشور وجود دارد اولا ممنوعیت انتقال برخی از اقلام خوراکی “تر” به کشور است و در ثانی این غذا ها تاریخ مصرف دارند و فقط چند روز فرصت برای استفاده هست و باید حتما در یخچال نگهداری شوند.

علاوه بر این ، جمل و نقل آنها ساده نیست و کافیست یکی از این بسته های غذایی در چمدان شما تحت فشار بترکد و تمام خرید های دیگر را بر باد دهد ! 

و تمام اینها باعث می شود که امکان آوردن چنین غذاهایی وجود نداشته باشد .

همانطور که در مطلب قبلی نیز گفتم، در سفرهایم به ترکیه، زمانی را به گشتن در سوپر مارکتهای بزرگ و کشف اجناس جدید می گذرانم .

یکی از غذاهایی که در ترکیه هیچوقت نتوانسته ام از کنار آن بی تفاوت بگذرم نوعی سوپ است معروف به سوپ عدس!

خود ترکها به آن

   Mercimek   Çorbası (مرجیمک چورباسی)   

می گویند. این سوپ بسیار خوشمزه در وعده های صبجانه نیز طرفداران بسیار دارد.

از متصدی فروشگاه میگروس در مورد این سوپ سوال کردم و بسته ای نشانم داد که سوپ آماده در آن بود و فقط نیاز به داغ کردن داشت .

اما به درد من نمیخورد چون مایع بود و  امکان حمل و نگهداری طولانی مدت نداشت.

 

سوپ عدس تر

 تشخیص غذاهای آماده تر و خشک بسیار ساده است . اکثر بسته های مواد غذایی تر بسته بندیهایی شبیه “ساندیس” دارند و با لمس محتویات آن از روی پاکت، متوجه می شوید که درون این بسته ها مایع هست .

اما مواد غذایی خشک فقط پودر هستند و همان متصدی مهربان که موضوع را فهمیده بود، مرا به کنار قفسه ای در فروشگاه برد که قبل از آن هرگز به محتویاتش دقت نکرده بودم.

این قفسه مملو از غذاهای آماده ی استفاده ولی خشک بود.

یعنی تنها کاری که باید میکردم اضافه کردن آب و داغ کردن محتویات بسته بود.

و بدلیل خشک بودن هم امکان حمل آسان داشت و هم امکان نگهداری طولانی.

و مهمتر از آن قیمتی بسیار نازل. انواع اقسام خورشتها، سوپها و خوراکها و حتی سوپ کله پاچه که از مزه اش متنفرم!

کله پاچه آماده در ترکیه

 

و همینطور که در قفسه کنکاش میکردم، غذای محبوب خودم را یافتم!

سوپ عدس خوشمزه. و در کنار آن انواع سوپهای گوجه فرنگی ، سوپ مرغ ، سوپ سیب زمینی، سوپ سبزیجات  و هزار و یک نوع سوپ دیگر !

 

سوپ عدس آماده در ترکیه

 

از هر کدام یکی دو بسته برداشتم. تصمیم گرفته بودم هر کدام را یکبار امتجان کنم. و جالبتر از همه قیمت این محصولات بود .

هر بسته قیمتی بین دو تا سه لیره داشت که یک راه عالی برای خلاص شدن از پول خرد های ته جیب در روز آخر سفر محسوب می شود !بخاطر داشته باشید که قیمت یک پیاله از همین سوپ ها در یک رستوران معمولی حدود ده لیره است.

 

سوپ آماده خشک در ترکیه - از خرید این اقلام در ترکیه غافل نشوید

 

و زمانی که به ایران برگشتم یکی از بسته ها را باز کردم.

روی هر بسته راهنمای طبخ آن نیز نوشته شده – هر چند که مهارت خاصی لازم نداشت .

فقط باید مجتویات بسته را با آب مخلوط می کردم و داغ می کردم و تمام! هر بسته برای چهار نفر کافیست (البته تعداد نفرات روی هر بسته نوشته شده) .

و بعد از پنج دقیقه سوپ داغ و غلیظ و خوشمزه آماده ی سرو بود . و همان طعم آشنا و بی نظیر …..

سفر مملو از تجربیات جدید است .

باز هم از تجربیات جدید و فرصتهای خرید ارزان و ارزنده برای شما در ادامه ی همین سری از مطالب خواهیم نوشت.

اگر اولین مطلب از این سری را نخوانده اید ، می توانید از طریق لینک زیر آن را مطالعه کنید .

 

از خرید این اجناس در ترکیه غافل نشوید(قسمت اول)

4 دیدگاه دربارهٔ «از خرید این اقلام در ترکیه غافل نشوید(قسمت دوم);

  1. با سلام و روز بخیر
    آقا رضا در خصوص عسل طبیعی در کشور ترکیه چند سوال داشتم :
    1-به لحاظ قیمتی چه تفاوتی با قیمت ایران دارد؟
    2-از نظر کیفیت چگونه است؟
    3-آیا می تواند جزو خرید هایمان قرار بگیرد؟
    4-شهر عسل یا مرکز عسل ترکیه کدام شهر است؟
    5-در فروشگاه های میگروس یافت می شوند؟
    با تشکر

    1. سلام
      تا همین اواخر عسل ایران مانند زعفران ایران بصورت فله ای به ترکیه برده می شد و آنجا بسته بندی و بنام عسل ترکیه فروخته و حتی صادر می شد.
      تا اونجایی که من اطلاع دارم وان از شهرهایی هست که عسلش در ترکیه معروفه . در رنگهای مختلف عسل دارن که ادعا میکنن هر کدوم مال یه گیاه هست و طعم و مزه ی متفاوت هم داره
      قیمتش تقریبا با ایران یکیه. فروشگاه های زیادی در وان هست که صرفا عسل فروش هستند
      البته از دید من عسل طبیعی در بازار وجود نداره – عسل طبیعی فقط در طبیعت یافته میشه و مقدارش آنچنان زیاد نیست و دسترسی بهش سخته
      در کل همه ی زنبور دارها از شکر و شیره بعنوان غذای کمکی استفاده میکنن و اکثرشون از موم های مصنوعی چینی بخاطر بالابردن مقدار محصول استفاده دارن
      اما اگر مسافر وان بودین سوغاتی جالبی هست . بخصوص رنگهای مختلفش

  2. آقا رضای عزیز سلام روز شما بخیر
    دو سوال از خدمتتان داشتم :
    1-کوکا کولا که آجون بی در مسابقه survivor تبلیغ می کند و به عنوان پاداش به برندگان داده می شود با کوکاکولای موجود در ایران تفاوت دارد؟
    2-در مورد نوشیدنی های بعد از غذا در ترکیه بجز دوغ چه انتخاب هایی وجود دارد؟(منظور نوشیدنی های غیر الکلی است)با تشکر از زحمات شما

    1. سلام
      من اون مسابقه ای رو که فرمودین دنبال نمی کنم اما فرمول کوکاکولا در کل دنیا یک فرمول ثابت است و طعم و ترکیبات کوکاکولا کمابیش در تمام کشور ها یکیست

      نوشیدنی های ترکیه شامل انواع نوشابه ها و دوغ و همچنین انواع شربت های محلی است . یکی از لذتبخش ترین نوشیدنیها در ترکیه که معمولا در تمام سوپر مارکت ها یافت می شود آب شلغم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *