حذف پرداخت نقدی عوارض آزاد راهها

حذف پرداخت نقدی عوارض آزاد راهها : روز اول عید که از تهران به سمت مرز بازرگان می رفتیم، وقتی به باجه های پرداخت عوارض رسیدیم و دیدیم شخصی که در باجه ی دریافت عوارض نشسته بجای اینکه دستش برای گرفتن عوارض دراز بشود، به نشانه ی بیاین سریع رد شین برین!  تکان تکان می خورد کلی خوشحال شدیم و فکر کردیم واقعا عید شده !
بعضی وقتها دیده بودم که بخاطر صف طولانی و ترافیک بالای خودرو در عوارضی ها ، چند تا ماشین رو رد میکردن تا کمی خلوت تر بشه، هر چند که در انتهای مسیر چون فیش پرداخت نداشتیم، عوارض رو تقدیم می کردیم . اما امسال که در آخر مسیر هم با تلو تلو دست مامور دریافت عوارض روبرو شدیم ، خوشحال بودیم که کلی در پرداخت عوارض اتوبان ( که به جگر پاره پاره ی زلیخا بیشتر شباهت دارد تا اسفالت اتوبان) صرفه جویی کرده ایم .

خوشحالی ما برای حذف پرداخت نقدی عوارض آزاد راهها اما دیری نپایید و چند روز بعد از گذر از آزاد راه، اس ام اس (ببخشید پیامک) با مضمون زیر دریافت کردیم :

و آن موقع بود که فهمیدیم ، ای دل غافل! عوارض را باید بدهیم . منتهی برای اینکه معطل نشویم و دوستان هم اذیت نشوند و اسکناس هم رد و بدل نشود و در مصرف کاغذ هم صرفه جویی بشود، پرداخت عوارض آزاد راهها االکترونیکی شده. برای اطلاع شما عزیزان دنبال چند و چون ماجرا رفتیم و ته قضیه رو در آوردیم !

اشتباه رایج در تخمین هوای مقصد

عوارضی آزادراه‌ها دیگر وقت شما را نخواهند گرفت. اگر در نوروز امسال از یکی از چهار آزادراه تهران–ساوه ، قزوین–زنجان، تهران–قزوین و تهران–قم عبور کرده باشید، حتما با ایستگاه‌های عوارضی خالی روبرو شده‌اید. قضیه از این قرار است که عوارض این آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود و تا تیرماه امسال ۱۳ آزادراه دیگر به این چهار آزادراه اضافه خواهند شد. در این بین مهمترین سوال راننده‌ها در حین عبور از ایستگاه‌های عوارضی این است که چطور می‌توانند برای پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها اقدام کنند. تا به حال شش روش مختلف برای پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها راه‌اندازی شده است که می‌توانید بدون ایستادن در صف‌های طولانی پشت ایستگاه‌های عوارضی، برای پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها اقدام کنید.(نگارنده شخصا از طریق درگاه اینترنتی NSPAY.IR برای پرداخت اقدام کردم)

عوارض کدام آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود؟
پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها فعلا در چهار آزادراه عملیاتی شده است. تهران–ساوه، قزوین–زنجان، تهران–قزوین و تهران–قم چهار آزادراهی هستند که در صورت عبور از آن‌ها هیچکس برای دریافت عوارض جلوی شما را نخواهد گرفت. بر اساس اعلام معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل، قرار بود آزادراه‌های تهران-پردیس و قزوین-رشت هم در نوروز امسال به سامانه پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها بپیوندند، اما این اتفاق نیفتاد. بر اساس پیشبینی‌ها قرار است تا تیرماه سال ۹۸ حدود ۱۳ آزادراه دیگر به پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها مجهز شوند و دیگر شاهد صف‌های طولانی پشت ایستگاه‌های عوارضی نخواهیم بود.

اگر عوارض را پرداخت نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟
براساس تصمیمی که در مورد جریمه عدم پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها گرفته شده، اگر راننده‌ای تا ۷۲ ساعت بعد از عبور کردن از آزادراه‌ها مبلغ عوارض آن را پرداخت نکند، به عنوان فرار از پرداخت عوارض شناخته شده و جریمه خواهد شد. جریمه فرار از ایستگاه‌های عوارضی ۳۰ هزار تومان است، اما معاون فنی آزادراه‌ها می‌گوید به دلیل اینکه ممکن است اطلاع رسانی کافی در این زمینه صورت نگرفته باشد، کسانی که نتوانستند عوارض خود را به صورت الکترونیکی در این چهار آزادراه پرداخت کنند، تا بیست و چهارم فروردین‌ماه مهلت دارند عوارض خود را از طریق اپلیکیشن‌ها و یا سایت پرداخت الکترونیکی عوارض پرداخت کنند.

به کانال تلگرام سفر زمینی بپیوندید

دیدگاهی در “حذف پرداخت نقدی عوارض آزاد راهها

  1. وقتی این همه پول بابت عبور خودرو ها از اتوبان میگیرند…. بهتر است یک تابلوی بزرگ و قابل دید و مشخص , در محل ورود به اتوبان و جایگاه سابق و دوربین ثبت پلاک خودرو بگذارند… تا هر راننده و مالک خوردو در زمان عبور از آنجا متوجه جریان بشود

    نه آنکه با هر بار عبور از اتوبان … همه گیج و ویج و در شک و تردید و سوال از این آن بکنند که چه اتفاقی افتاده و قرارست چه بشود؟؟

    چه خوب میشد, هر کاری را به کاردان آن بسپارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *