افرادی که اندکی پا به سن گذاشته اند نیک به یاد دارند که در زمانی نه چندان دور، سفر به ترکیه در دو شهر خلاصه می شد. اول استانبول که مخصوص پولدار ها بود و دوم ایغدیر که شهری نزدیک و دم دستی با هزینه سفر ارزان بود. معمولا بعد از اتمام خدمت سربازی و گرفتن پاسپورت ، اولین کار جوانها این بود که یک سفر بروند ایغدیر و برگردند. برای جبران هزینه های سفر هم معمولا روغن و شکر و لاستیک با خود می آوردند و یکی دو تا کاست “اورجینال” از خوانندگان ترک که پز کیفیت موزیک بدهند و صد البته پز سفر خارج و اون ور آب !!

 

سفر به ایغدیر

 

رانندگانی هم که اتوبوس می خریدند ، اولین کارشان این بود که به نزدیکترین تابلو نویس مراجعه کنند و عبارت Igdir  و “مونیخ” را روی بدنه ی اتوبوسشان بنویسند تا کلاس کارشان بالاتر برود! ایغدیر و روستای کوچک دوبایزیت (که الان شهری شده برای خودش) در آن زمان رویای هر مسافری بود. و این شهر به مدد این رویای هموطنان، در اندک زمانی اسم و رسمی در کرد و پیشرفت زیادی کرد و این پیشرفت ادامه داشت تا اینکه ….

 

اتوبوس Igdir

 

تا اینکه شهری در شرق ترکیه عرض اندام کرد که پا به پای ایغدیر می تاخت و مرزی افتتاح شد بنام رازی که با مرز ایران فقط یکساعت فاصله داشت، مسافران فرمان ماشینها را به سمت وان کج کردند و در اندک زمانی، وان شد مقصد اول و ایغدیر به خاطره ها پیوست . به جرات می توان گفت که در حال حاضر (بخصوص در منطقه ی شمالغرب ایران)، کمتر کسی است که یکبار به وان سفر نکرده باشد، اما نام ایغدیر کم کم به ورطه ی فراموشی سپرده شد.

 

برای مسافرت ایغدیر بهتر است یا وان ؟

 

گربه وان با چشم دو رنگ

 

پیشرفت شهر وان و افزایش میل سفر به این شهر، در نوع خود کم نظیر بود. امکانات شهری مناسب، فاصله ی کم با مرز ایران، جاذبه های توریستی و طبیعی، و مهمتر از همه ارزان بودن سفر و فرصت عالی برای خرید، سیل مسافران را روانه ی این شهر مرزی نمود و نام این شهر کمتر شناخته شده را بر سر زبانها انداخت. هتلهای وان و مراکز خرید آن همیشه شلوغ بودند و اگر دو روز تعطیلی پشت سر هم اتفاق می افتاد یا مناسبتی مانند نوروز و عید فطر و کریسمس فرا می رسید، در وان جای سوزن انداختن نبود و این روند ادامه داشت تا اینکه ….

 

صبحانه وان

 

دوستانی که در صنعت توریسم ایران و برگزاری تورهای مسافرتی وان فعالیت  دارند، انتظار داشتند تا در ایام تعطیلات کریسمس امسال، همچون سالهای گذشته، با ظرفیت تکمیل هتلها مواجه شوند اما چنین نشد و بغیر از چند هتل معروف، بقیه هتلها ظرفیت خالی داشتند ، و هتلهایی که اتاقهای خود را برای فروش به قیمت بالاتر برای روزهای آخر نگه داشته بودند، روز آخر به فکر افتادند که قیمت را تعدیل کنند، اما دیر شده بود و این هتلها ایام تعطیلات را با چند اتاق خالی پشت سر گذاشتند.

اگر این روزها (نیمه دوم دیماه ۱۳۹۸) به وان سفر کرده باشید متوجه شده اید که مرز رازی که همیشه یاد آور صفهای طولانی مسافرین بوده، از شدت خلوتی قابلیت بازی “گل کوچک” دارد و خبری از ترافیک مسافر در وان نیست. ساعتها در خیابانهای خلوت وان قدم زدم و به این فکر کردم که چرا چنین اتفاقی افتاده است ؟ دلایل متعددی به ذهنم رسید که مهمترین آنها را یاد آور می شوم :

۱ – اولین دلیلی که به ذهنم رسید این بود که الان فصل سفر نیست، نه تعطیل خاصی هست و نه مناسبتی، فصل مدارس هم که هست . بنا بر این خلوتی شهر و کمبود مسافر امری طبیعی است!

۲ – گران شدن بنزین دومین عاملی بود که به ذهنم رسید، به فرض اگر افرادی که با ماشین شخصی از تهران قصد سفر به وان داشتند تفاوت سه برابری قیمت بنزین (بعلاوه مابه التفاوت سوخت که بلا استثنا از همه خودرو ها در مرز اخذ می شود) رقمی نیست که بسیاری از هموطنان از کنار آن راحت رد شوند !

۳ – سردی مقطعی هوا و بارشهای متناوب که در این روز ها (در زمان نوشتن این مطلب) شاهدش بوده ایم

۴ – گران بودن دلار در کشورمان که باعث می شود هزینه تمام شده ی سفر و خرید برای مسافرین بسیار بالا باشد.

۵ – تورم نسبی در ترکیه که باعث شده است قیمت اجناس برای مسافرین ایرانی مانند قبل آنچنان وسوسه انگیز نباشد و در نهایت، سفر به وان سفری به صرفه (بمانند آنچه که بود) نباشد

۶ – مسئله ی عوارض خروج از کشور که برای سفر های دوم و سوم افزایش می یابد، خود عاملی شده است تا هموطنانی که قصد سفر خارج از کشور دارند، این رقم را نیز در تصمیم گیری نهایی برای سفر دخیل نمایند.

۷ – مسئله ای که بنظرم یکی از مهمترین عاملهای کم شدن سفر به وان است، اشباع ذائقه ی مسافرین است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، کمتر کسی است که سفر به وان را حداقل یکبار تجربه نکرده باشد. بنا بر این عامل جذابیت شهر وان به عنوان یک مقصد سفر جدید و ناشناخته ، تقریبا از میان رفته است و مسافرین را به سمت انتخاب مقاصد جدید تری (مانند ترابزون ) می کشاند که هم تمام امکانات و شرایط وان را دارند و هم افقهای ناشناخته و مناطق بکر جدیدی برای مسافران زمینی محسوب می شوند. تلاش متصدیان گردشگری شهر هایی مانند ترابزون و آنتالیا به عنوان زنگ خطری برای توریسم وان محسوب می شود. چون وقتی شهر وان (تقریبا) بغیر از مسافر ایرانی، توریست دیگری ندارد، باید انگیزه ها برای تکرار سفر به این شهر بسیار قوی تر از این باشد که در حال حاضر هست و یکی از قوی ترین انگیزه ها ( و شاید مهمترین آن) کاهش هزینه های سفر و ارائه ی مشوقهایی در جهت کم کردن هزینه های سفر است و منتظر تعطیلات ماندن و قیمتهای نجومی ارائه دادن، شاید سود یکشبه به ارمغان بیاورد اما در نهایت باعث تاراندن همین اندک مسافر باقیمانده نیز خواهد شد!

اینها و چند مورد دیگر، مواردی بودند که ممکن است بصورت مقطعی باعث کاهش سفر به وان شده باشند اما از دید من که از دور دستی بر آتش صنعت توریسم دارم ، مسئله اندکی فراتر از اینها است . بدلیل ارتباط مستقیم با بسیاری از مسافران ، دلایل دیگری را نیز در این امر دخیل میدانم از جمله :

چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم، وان شهری است که اولویت اصلی انتخاب آن بعنوان مقصد سفر ، ارزان بودن و بصرفه بودن آن است. به احتمال زیاد شما هم با من هم عقیده خواهید بود که اگر به شخصی پیشنهاد سفر مجانی یکهفته ای به وان و مقصد دیگری مانند آنتالیا داده شود، انتخاب وی آنچنان سخت نخواهد بود !

قبلا نیز در همین سایت در همین مورد نوشته ایم که متصدیان گردشگری و هتلداران وان مسیری را در پیش گرفته اند که وان را به سوی “ایغدیر” دوم شدن می برد ! گرانی غیر معمول هتلها با رسیدن اولین مناسبت تقویمی که تعطیل باشد، ذهنیتی بسیار منفی در این مورد در ذهن مسافران به وجود آورده است . گویا  مسافران ایرانی به عنوان لقمه ای چرب در نظر گرفته می شوند که وقتی تعطیلی در تقویمشان باشد، باید به هر قیمتی که مصوب شد در هتل بمانند و صدایشان هم در نیاید چون تنها جایی که امکان مسافرت دارند همینجاست!

در ایام ترافیک سفر وان گویا رفتار با مسافران نیز عوض می شود. گزارشهای بسیاری از برخورد نامناسب و کمبود امکانات هتلها در این ایام به ما می رسد که نشان می دهد در زمانهای پر ترافیک مسافر، اولویت فقط رضایت مسافر نیست . بلکه چنین دیدی جاکم است که همین که به مسافر اتاقی داده شده است باید شکر گزار باشد و از کمبود و بعضا نبود امکانات گله نکند ! البته این مسئله شامل تمام هتلها نیست و تعداد معدودی از هتلها، با ارائه ی کیفیت بالای خدمات، همیشه جایگاه خود را حفظ کرده اند .

در ایام تابستان سال ۹۸ و در اوج شلوغی وان، در هتلی نسبتا مطرح به همراه خانواده اقامت داشتم که از روز اول دوش حمام خراب و عملا حمام غیر قابل استفاده بود. موضوع را به رسپشن اطلاع دادم ولی علیرغم قول مساعد، وضع تغییری نکرد. دو روز به همین منوال سپری شد و در جواب اعتراض من ، عنوان شد که مسئول تاسیسات در تاتوان است و امکان تعویض نداریم! و در برابر اعتراضات من ، گفته شد همین که در این وضع اتاق گیرتان آمده باید خیلی هم ممنون باشید و تحت هیچ شرایطی امکان تعمیر دوش را نداریم . به عبارت دیگر: همینی که هست !

چاره کار در معرفی خودم بود و عنوان کردن این مسئله که بلافاصله بعد از برگشت ، در همین سایت هتل را با نام و مشخصات معرفی خواهم کرد! و شاید برایتان عجیب باشد که ده دقیقه بعد (در ساعت ۱۰ شب!) دوش حمام اتاق من با یک دوش نو تعویض و آماده ی استفاده شد. نمونه هایی از این دست از طرف مسافرین دیگر نیز بسیار به ما گزارش می شود که از کمبود امکانات و عدم اهمیت به اعتراض مسافرین در ایام پر ترافیک حکایت دارد. چیزی که این مسافرین را می آزارد قیمت بالا نیست بلکه احساس میکنند کرامت انسانی آنها نادیده انگاشته شده و هتلها به مسافرین نه به عنوان ولی نعمت، بلکه فقط به عنوان اسکناس سیار نگاه می کنند.

و مهمترین مسئله ای که بنظرم ، پیاده رو های وان را از مسافر ایرانی خالی کرده ( و با ادامه ی این وضع شدید تر نیز خواهد شد) ، توهم دور زدن فعالین صنعت گردشگری در ایران و انجام کلیه امور وابسته به توریسم بصورت مستقیم بوده است. اگر شما فقط یکبار به وان سفر کرده باشید بمحض عبور از مرز (و حتی قبل از آن) با انبوه افرادی مواجه می شوید که کارت ویزیت هتل، دیسکو، رستوانی را در دست دارند و تلاش می کنند تا شما را به اماکن مورد نظر خودشان بکشانند تا پورسانتی نصیب آنها شود! یا با اولین اقامت در هتلی، با پیشنهاد رسپشن (معمولا فارسی زبان هتل) مواجه می شوید که در خواست میکند برای سفر بعدی مستقیما با ایشان تماس بگیرید و مستقیما اتاق خود را رزرو کنید!

و پاشنه ی آشیل توریسم وان دقیقا همینجاست . تاراندن آژانسها و فعالین با سابقه ی گردشگری! چیزی که زیاد است یک فرد فارسی زبان جویای کار در ترکیه و راحت تر از آن یک صفحه در یکی از شبکه های مجازی و ارتباط مستقیم با مسافر و دور زدن آژانسهای مسافرتی در ایران! همان اندک سودی که آژانس نصیبش می شد را خود هتل بگیرد مگر بد است؟ مسلما تفکر اغوا کننده ایست!

اما قسمتی از داستان که چنین تفکرات سود جویانه هرگز نخوانده بودند این بود که موسسات مسافرتی فقط رزرو کننده ی بلیط و اتاق هتل نبودند! آنها مشاوران سفر بودند و هدایت کننده ی مسافران مردد! و پیشنهاد دهندگان اصلی سفر به وان به مسافرانی که از آنها راهنمایی می خواستند. که صد البته این موسسات در قبال خدماتشان توقع سود هم داشتند. و زمانی که چنین حرکتی را از طرف مقابل دیدند ، خیلی راحت عطای تبلیغ سفر به وان را به لقایش بخشیدند و روی مقاصدی متمرکز شدند که برای آنها و کارشان ارزش بیشتری قائل باشد و بتواند انگیزه ی مالی هم برای آنها داشته باشد.

می دانم که فعالان صنعت گردشگری در وان این مطالب را می خوانند و برایشان به دقت ترجمه می شود. و نمیدانم آیا مترجمین آنها خواهند توانست ضرب المثل معروف “دیگی که برای من نجوشه …” را درست معنی کنند یا نه! این در حال حاضر دیدگاه بسیاری از فعالین عرصه ی توریسم در ایران است ! اما بعنوان رسانه ای که برای شناساندن وان به مسافرین ایرانی ، سالها وقت و انرژی گذاشته ام، پیش بینی میکنم با ادامه ی روند فعلی و نادیده انگاشتن بازوهای صنعت گردشگری ایران، وان به سرعت همان راهی را خواهد رفت که ایغدیر پیمود. سود زیاد معمولا وسوسه انگیز است اما سود دائمی بهتر از آن است . دقت کنید که تاریخ ثابت کرده که ما ایرانی ها مردمی بسیار “خوش استقبال” ولی “بد بدرقه” هستیم.

البته یکطرفه به قاضی رفتن هم درست نیست. هزینه ی هتلداری در وان (و در کل ترکیه) بسیار بالاست . تامین دستمزدها و هزینه های آب و برق و گاز و مالیات و سرپا نگه داشتن یک هتل در ترکیه سر به فلک می زند. با اکثر صاجبان و مدیران هتل ها در وان دوستی نزدیک دارم و بارها پای صحبتشان نشسته ام و عنوان کرده اند که بسختی قادرند هزینه ها را پوشش دهند . آنها را هم درک میکنیم . اما راهش این نیست . مشکل مسافران ایرانی بر سر “قیمت” نیست، بلکه بر سر “عدم ثبات” در قیمتهاست. در شهری مانند ترابزون هم از دهم خرداد تا دهم مهر شاهد افزایش قیمت هتل ها هستیم . اما در این بازه قیمتها ثابت است و با هر روز قرمز در تقویم ایرانی بالا و پایین نمی شود !

تغییر در روالی که اکنون طی می شود هر چند بسیار دیر هنگام اما بسیار ضروریست . ختم کلام اینکه : حذابیت وان برای مسافرین ایرانی کلا در دو نکته خلاصه می شود اول نزدیک بودن و دوم کم هزینه بودن. که اهمیت دومی از اولی بیشتر است و مردم حاضرند مسیر طولانی تر را فدای قیمت و کیفیت  یکسان کنند. اگر شما نیز چون من مایل نیستید از وان نیز همانند ایغدیر خاطره ای بیشتر باقی بماند، تشویق واقعی مسافرین و فعالان صنعت توریسم ایران بسیار لازم است . طرح تشویقی “به ازای سه شب اقامت شب چهارم رایگان” در ایامی که در وان پرنده پر نمی زند و اکثر مسافران نیز بیشتر از سه شب در وان نمی مانند ، انسان را بی اختیار به یاد ضرب المثل (روغن ریخته را نذر امامزاده کردن) می اندازد.  در مورد اعتدال هزینه های سفر تلاش کنید والا چیزی که ما در ایران زیاد داریم و در اکثر شهر های ترکیه هم کمابیش یافت می شوند ، جزیره و دریاچه و صبحانه ی مفصل  و موزه و کلیسا و قلعه است !

یک نکته از این معنی ….. گفتیم و همین باشد

 

 

15 دیدگاه‌ها

  1. بله کاملا حق باشماست دراواخرتابستان هتل …… رو رزو کردیم و رفتیم اما خدمات هتل صفربود واقعا پیشمون شدیم که چرا هتل چهارستاره نگرفتیم به معنای واقعی افتضاح سرویس بهداشتی کثیف و نامناسب والبتع که اتاق های بسیار کوچک و نمزده وصبحانه هم بسیارغیربهداشتی سرو میشد افتضاح به معنای واقعی

    با عرض پوزش نام هتل توسط ادمین حذف شده است

  2. سلام
    تحلیل بسیار جامع و دقیقی بود . آنچه در مورد مسائل اقتصادی و رفتار اجتماعی در متن بیان گردیده بود قطعا بر همگان تجربه گردیده است. متاسفانه دیدگاهی که هتل داران شهر وان در سالهای اخیر بر تعدد مسافرین داشته اند به نوعی نا شکری بر رزقی بود که بر این مردم جاری شده بود‌

    هزینه های هتل داری در ترکیه قطعا بالا هست ولی چطور امکان داره هرینه یک هتل ۵ ستاره در شهری مثل استانبول کمتر از هتلی ۳ ستاره در وان باشد؟؟مسلما بر این نکته هم صحه میگذارید که رفتار پرسنل هتلی در شهری مثل استانبول هم در حد بسیار زیادی با شهر وان تفاوت داره.
    شخصی که از ایران با قبول هزینه های گزاف از نرخ ارز و ما به التفاوت بنزین و خروجی به ترکیه سفر میکنه قطعا خواستار احترام و خدمات هست.

    آنچه در حال حاضر در حال نمود هست نتیجه بی سیاستی فعالین گردشگری و توریستی شهر وان هست. شهری که پیشرفت یک دهه خود رو مدیون ایران و ایرانی بوده و هست.

    با تشکر از زحمات و آرزوی روزهای خوب

  3. شهریور امسال زمینی و با ماشین شخصی اول به ترابزون سپس در مسیر برگشت به کارس و وان رفتیم.وان به مراتب در سطحی پایین تر ترابزون به لحاظ گردشگری قرار گرفته و با وجودیکه در یکی از بهترین هتلهای وان (هتل هیلتون)اقامت داشتیم ولی قطعا برای سفر بعدی به وان نخواهم رفت. جاذبه های خرید وان هم اصلا به چشم نمی اومد .اجناسی که قیمت پایین داشتند کیفیت بسیار نازلی داشتند. برای من جالب بود با وجودیکه اکثر مهمانهای هتل ایرانی بودند ولی هیچ بروشور و راهنمای فارسی زبانی وجود نداشت. ولی هتلی بسیار مرتب و در اوج شلوغی با خدمات مناسب بود. قطعا بدانید ترابزون مقصد مناسبی بوده و مردم آن ناحیه رو راستی بیشتری در برخورد با گردشگران دارند

  4. سلام برای ایام عید غدیر وان بودیم با اینکه هتل را از ۲۰۵ قبل گرفته و پولش را توسط سایت ایرانی پرداخته بودیم هتلدار وقتی با موج مسافری که برای دو کنسرت هم زمان مواجه سده بود اتاق رو تحویل نمیداد بعد از کلی توضیح و تماس با پشتیبانی سایت اتاقها رو تحویل داد البته با کمبود سرویس حوله و …. در نهایت روز آخر جلوی ما رو گرفت که حوله ها و دمپابی کجاست. که هرچه ما گعتیم آنها باور نداستن.که سرویس را از اول به تعداد نفرات نگذاشته و ما از حوله هتل استفاده نکرده ایم قبول نمی کرد. البته من در سایت تریپ نیز در رابطه با این هتل مطلب نوشته ام.

  5. واقعا متن روان و شیوایی بود.گویی که در هر سطرش خاری از دل بیرون میرود.
    متاسفانه این نگاه که مشتری دستگاه چاپ پول هست اکثر فعالان صنعت گردشگری رو درگیر خودش کرده.اما مسافری که با جان و دل همه هزینه ها رو قبول میکنه ولی با بی انصافی هتل و آژانس و فروشگاهها و … مواجه میشه ، نه از بابت هزینه که از بابت سوء استفاده از شخصیت و جایگاهش احساس تحقیر میکنه.اقتصاد وان به یکباره جهش داشت که خوشبختانه این جهش با بی تدبیری افراد داره شکست میخوره.
    شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت ، از کفت بیرون کند.
    سپاسمندم

  6. با سلام و احترام و قدردانی از ادمین گرامی بابت محتوایی که این روزها درد دل خیلی از آژانس دارانی هست که تورهای وان رو مستقیم کار می کنند .

    متاسفانه موردی که فرمودین رسپشن فارسی زبان گذاشتن توی هتل درست هست ، بنده حتی گروه های ۴۰ ، ۵۰ نفری که می‌فرستادم در آخر متوجه می‌شدم مدیر خود هتل که ایرانی هم هست شماره خودش رو داده به مسافران که از خودم رزرو کنین براتون پایینتر حساب می کنم و همان مدیر این روزهای زمستان صبح تا شب چند بار زنگ نزنه که چه خبر چرا مسافر نمیفرستی روزش نمی‌گذره ، متاسفانه برخی از همکاران هم در وان ساکن شدن و به مسافران ایرانی که آژانس ها میفرستن همین روال رو در پیش گرفتن (دزدی مسافر)

    هتل ها هم صرفا به چشم اسکناس به مسافر ایرانی نگاه می کنن جز معدود هتل هایی که نرخشون ثابت هست ولی کمتر شناخته شده و در اصل هتلدار واقعی هستند و با عزت و احترام برخورد می کنند بقیه صرفا به فکر سود هستند نه خدمات

    متاسفانه هتل ها سیاست بدی هم که برداشتن تازگیا دادن نرخ متفاوت و پایینتر به افراد غیر آژانسی مستقر در مرز یا وان هست ، نرخی که به من آژانس میده حداقل ده لیر گرونتر از نرخیه که الان برخی از افراد دارن میفروشن که خب دست و بال فعالان آژانسی رو سرد می کنه و تصمیم میگیره مسیرهای دیگه ای رو شروع کنه ، ما که برای نوروز ۹۹ فکر گارانتی اتاق نیستیم ترجیح میدیم مسیرهای کمتر شناخته شده رو تبلیغ کنیم ، جاهایی که برای هموطنانمان احترام قائل باشن ، کم کم باید آژانس های بزرگ هم از سیر کردن شکم سیری ناپذیری هتل های وان دست بردارند ، حقیقتا اگر ۵۰ درصد مشکل هتلدارها باشه بقیش مشکل گارانتی کننده های بزرگ مثل آژانس های x و y هست که سر گارانتی اتاق نرخ های پیشنهادیشان رو افزایش دادن تا شاهده نرخ ۱۲۰ لیری برای نوروز باشیم در یک هتل به اصطلاح سه ستاره ای که خدمات مهمانپذیر هم ندارن .

    با تشکر از شما ادمین محترم

  7. با سلام، چرا نام هتل هایی که با مسافرین برخورد نامناسب دارند و مشکل در ارایه خدمات دارند را حذف می کنید!؟
    هدف شما باید آگاه سازی باشد برای هم میهمان خودتان نه ترس از هتل داران ترک که احتمالا با آنها کار می کنید…
    لابد این پیام رو هم سانسور میکنید
    امیدوارم اینطور نباشد

    • برای اینکه چنین مواردی باید مستند باشد و قابل پیگیری. چون بار حقوقی دارد. شما اگر حاضر باشید انتقادتان از هتلی را با یک عکس از پاسپورت خودتان و یک شماره تلفن ثابت بفرستید و پای مسائل حقوقیش هم بمانید با کمال میل منتشر خواهیم کرد ولی چون حتی از نوشتن فامیلی خود هم ابا دارید پس اعتراضتان وارد نیست.

      لطف عالی متعالی. رضا. از تهران

      • دوست عزیز با سلام من چندین نوبت به وان سفر داشتم که ازبابت قیمت اجناس وهتل حتی در شلوغترین فصل سال مشکلی پیش نیامد اما برعکس گفته شما مشکل از ان زمان شروع شد که اژانسهای مسافرتی ایرانی مثل قارچ سر براوردند یعنی که کل هتل رو یکجا اجاره میکنه به قیمت ثابت اونا بعدش با ۱۲برابر قیمت در ایام تراول کراش به ما غالب میکنه قبول نداری یه سری به سایت های مسافرتی جهت رزرو بزن حساب کار دستت میاد والا اونایی که اونجا هتل هتل میکنند به چندر گازی رازیند من هتل اریت ورلد وان رو پیارسال ۱۶۰ لیر پارسال۲۲۰لیر امسال به شکرانه همان اژانسهای وطنی ۶۸۰لیر گرفتم دادا

        • هتلها بر خلاف نظر شما قیمت ثابت ندارند و فیمتی که در ایام پر ترافیک دارند بسیار بالاتر از قیمت ایام عادیست . آژانسی هم که هتل گارانتی میکند با قیمت ثابت ایام عادی نیست و با قیمت بالاتر میگیرد . شش ماه قبل هم پولش را نقدا می دهد. البته در این مسئله که برخی آژانسهای وطنی هم جانب انصاف را رعایت نمیکنند با شما هم عقیده ام اما اکثر آژانسهای معتبر و خوشنام هرگز اعتبار خود را فدای سود بیشتر نمی کنند.

  8. سپاس مطالب زیبایی نوشتین البته از گرون شدن لیر ۲۳۰۰ تومنی نباید گذشت
    آقای ضربی شما ساکن تهران هستین؟ تورک زبان هستین یا فارسی زبان؟

    • گرون شدن لیره تابعی از پایین اومدن ارزش پول ما و در نتیجه گرون شدن دلار هست. البته ترکیه هم افت ارزش پول داشته که در مطلب اشاره به تورم ترکیه شده
      بله من ساکن تهران هستم. اصالتا ترک‌ زبانم اما کمی هم فارسی بلدم :))

  9. با سلام
    من امسال از طریق شما هتل رو رزرو کردم و سه شب در وان بودم از وان هم با خطوط هوایی سان اکسپرس به مقصد آنتالیا رفتم . نکته منفی تو هتل و تو شهر وان ندیدم . مردم مهربان و دوست داشتنی و هتل تمیز و با برخورد خوب . قیمتها هم بسیار خوب بودند حتی بیشتر از پاساژ ها از بازار سنتی و کوچه پس کوچه های داخل شهر خرید کردم .
    تنها نکته منفی که دیدم و باعث شد تصمیم بگیرم دیگه هیچ وقت وان نرم شلوغی بی حد سر مرز بود . و اینکه همه چمدان های منو باز کردند و گشتند . بعد هم انواع و اقسام افراد مزاحم و خرمگس حتی بعد از گیت گذارنامه که نمیدونم چطور اونجا بودند و وابسته به کی بودند که میتونستند اونجا بایستند . نصب دستگاه ایکس ری در مرز ایران میتونه این عمل توهین آمیز رو که پرسنل گمرک دارند از بین ببره و اون چیزی رو که دنبالش میگردند با ایکس ری پیدا کنند .

  10. با سلام و تشکر از مطلب خوبتون
    به نظر من هتل های وان زیادی گرون هستن. اگر معیار قیمت مسافرت به ازای هر شب رو ملاک قرار بدیم متوجه میشیم که مسافرت به استانبول و ازمیر و آنتالیا زیاد فرقی با وان ندارن. لطفا بیخیال ترابزون و شهرهای کوچک بشید و مسافرت به شهرهای بزرگ رو تبلیغ بکنید
    ممنون

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید