اطلاعات ضروری در سفر های هوایی

اطلاعات ضروری در سفر های هوایی

انواع کلاس‌های پروازی

 ۱ – کلاس اکونومی

کلاس اکونومی (Economy) یا اقتصادی، ارزان‌ترین شیوه‌ی سفر با هواپیما، قطار و برخی کشتی‌ها است. امکاناتی که برای مسافران این نوع پرواز در نظر گرفته می‌شود، معمولاً از تعداد محدودی روزنامه، مجله‌ی تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز بیشتر نیست. بعضی خطوط هوایی ارزان مثل ایزی‌جت و رایان‌ایر حتی پذیرایی چندانی هم در پروازهای کم‌تر از دو ساعت برای مسافران اکونومی انجام نمی‌دهند و گاهی مسافران باید بابت غذا و نوشیدنی پول پرداخت کنند.

انواع کلاس های پروازی - اطلاعات ضروری در سفر های هوایی

در بعضی هواپیماها برای صندلی‌های کلاس اکونومی، مانیتور و هدفون هم تعبیه شده که مسافران در تغییر برنامه‌‌های آن حق انتخاب زیادی ندارند؛ اما در بیشتر هواپیماها، برای تمام مسافران بخش اکونومی یک مانیتور بزرگ وجود دارد که برنامه‌ی مشخصی پخش می‌کند. تفریح برای مسافران در کلاس اکونومی، به خط پروازی و البته مدل هواپیما بستگی دارد.

 کلاس اکونومی در یک پرواز بیشتر صندلی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

 

۲ – کلاس تجاری

کلاس تجاری (Business class) برای مسافران خود، امکاناتی بهتر و بالاتر از کلاس اکونومی فراهم می‌کند. برای شروع، مقدار بار مجاز مسافران کلاس بیزینس معمولاً بالا‌تر از مسافران کلاس اکونومی است. در فرودگاه نیز، سالن استراحت جداگانه‌ای برای مسافران این کلاس در نظر گرفته می‌شود و ترانسفر آن‌ها از ساختمان فرودگاه تا پای پله‌های هواپیما هم جداگانه صورت می‌‌گیرد. به طور معمول، صندلی‌های کلاس تجاری در جلوی کلاس اکونومی و با فاصله‌ی بیشتری از هم قرار دارند. پذیرایی در این کلاس هوایی، عموماً با غذای گرم بوده و امکانات رفاهی دیگری مثل حوله‌ی گرم، مانیتور و هدفون برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی و… هم برای مسافران فراهم است.

 

پروازهای بیزنس کلاس - اطلاعات ضروری در سفر های هوایی

در بعضی پروازها، کلاس لوکس فرست‌کلاس حذف شده و کلاس بیزینس، باکیفیت‌ترین کلاس سفر در آن پرواز به شمار می‌رود.

 ۳ – فرست‌کلاس

لوکس‌ترین راه سفر، پرواز در فرست‌کلاس (First Class) است. تعداد صندلی‌های فرست‌کلاس بسیار محدود است و حداکثر بیست صندلی در یک هواپیما به این کلاس اختصاص دارد. فضای اختصاص داده شده به صندلی‌های این بخش بسیار زیاد است و حریم شخصی مسافران در آن به خوبی رعایت شده است. صندلی‌ها، بزرگ و راحت و جادارند و هر کدام، تلویزیون و وسایل تفریحی الکترونیکی مجزای خودشان دارند. سرویس بهداشتی جداگانه، مهماندارهای باتجربه‌تر، پذیرایی لوکس و گرم هم برای مسافران فرست‌کلاس فراهم است.

پرواز فرست کلاس

علاوه بر این‌ها، سوار شدن مسافران فرست‌‌کلاس به هواپیما هم متفاوت است. چک‌این جداگانه و بدون معطلی، سالن استراحت مجزا و ترانسفر اختصاصی تا هواپیما، از دیگر تسهیلاتی است که در اختیار ساکنان لوکس‌ترین بخش هواپیما قرار می‌گیرد.

لیست اشیای ممنوعه در پرواز ( اطلاعات ضروری در سفر های هوایی )

برای رعایت اصول ایمنی و امنیتی، محدودیت‌هایی برای حمل بعضی از اشیا توسط مسافران وجود دارد. ورود اشیای زیر به هواپیما، هم در بخش بار و هم کابین ممنوع است:

– انواع مواد آتش‌زا، منفجره و سریع‌الاشتعال

– انواع کپسول و اسپری‌های شیمیاییِ تحت فشار مانند گاز اشک آور، بیهوش کننده، دفاع شخصی و گاز مایع

– انواع مواد اسیدی و خورنده مانند اسید، سرکه و…

 اشیای ممنوعه در پروازها

همراه بردن وسایل زیر به داخل کابین هواپیما ممنوع است:

– انواع سلاح‌های گرم شامل سلاح‌های نظامی، شکاری و ساچمه‌زن

– انواع فشنگ جنگی، شکاری و ورزشی

– انواع اشیا و ابزار برنده مانند تیغ موکت‌بری، بطری، شیشه، چاقو، دشنه، قیچی، ناخن‌گیر، تیغ جراحی، پنجه‌بوکس، تیغ تراشی و اشیای مشابه

– انواع ابزار مانند پیچ گوشتی، آچار، چکش، سیم، طناب و…

– انواع اسلحه‌های اسباب‌بازی که شبیه اسلحه‌ی واقعی باشند.

 

کانال تلگرام سفر زمینی به ترکیه

 

لوازم آرایشی و شخصی زیر را نیز نمی‌توان به داخل هواپیما برد:

قوطی و بطری اسپری، انواع کرم، لوسیون، مرطوب‌کننده و روغن حمام، شامپو و نرم‌کننده، خمیردندان، حشره‌کش، در بطری بازکن، موچین، اسپری یا ژل خوش‌بوکننده، ابزار تعمیر عینک (از جمله پیچ‌گوشتی)، وسایل فرم‌دهنده‌ی مژه، انواع ژل و اسپری حالت‌دهنده‌ی مو، میل بافندگی و قلاب‌دوزی، کارد و چاقو به استثنای کاردهای پلاستیکی یا لبه گرد مخصوص کره، عطر، صابون مایع، ناخن‌گیر، لاک ناخن و لاک پاک‌کن، داروهای ژلاتینی و مایع بدون نسخه مانند شربت سرفه، ریش‌تراش و تیغ، قیچی پلاستیکی یا فلزی

 

مقررات بهداشتی هنگام سفر

در بعضی کشورها از مسافرانی که از نقاط معینی از دنیا قصد سفر می‌کنند، کارت مخصوص بهداشت و واکسیناسیون خواسته می‌شود. همچنین قبل از ورود به بعضی مقصدها، باید نسبت به تزریق برخی واکسن‌ها اقدام کرد. بهتر است قبل از تهیه‌ی مقدمات سفر و خرید بلیط، مقررات کشور مقصد را بررسی و نسبت به انجام کارهای لازم اقدام کرد. این مقررات شامل حیوانات زنده و گیاهان نیز می‌شود و اگر هنگام سفر، حیوان زنده یا گیاهی نیز همراه شما باشد، بهتر است از مقررات مربوط به همراه داشتن آن‌ها، مطلع باشید.

 تسهیلات سفر هوایی برای معلولین

مسافران بیماری که مشمول یکی از گروه‌های زیر می‌شوند، باید قبل از خرید بلیط، فرم پزشکی خود را تکمیل کرده و بعد از تایید پزشک معالج‌شان، آن را به واحد پزشکی شرکت هواپیمایی مورد نظر ارائه کنند:

بیماری‌های خونی

بیماری‌های قلبی و عروقی

بیماران مبتلا به سکته‌ی قلبی تحت درمان

بیماران تحت درمان بعد از عمل جراحی

هر نوع شکستگی استخوان

بیماری‌های ریوی از قبیل آسم (تنگی نفس) و غیره

بیماری‌های عفونی (مانند سینوزیت حاد) و یا واگیردار (مانند سرخک)

بیماری‌های اعصاب (مانند صرع)

بیماری‌های مغزی و پاراپلژی

سوختگی و عفونت‌های ناشی از آن

بیمارانی که به تشخیص پزشک معالج خود، احتیاج به اکسیژن مصنوعی و همراه (پرستار یا پزشک) داشته باشند.

 

خانم‌های باردار

مسافرت‌های کوتاه‌مدت و داخلی برای خانم‌های باردار، به شرط ارایه‌ی گواهی پزشک و تعیین تاریخ تقریبی وضع حمل، تا ۳۲ هفتگی مجاز است. در مسافرت‌های طولانی و بین‌المللی، گواهی پزشکی بدون اشکال بودن پرواز مسافر باید قبل از پرواز به تایید قسمت پزشکی شرکت هواپیمایی مربوطه برسد.

 

محدودیت های سفر با هواپیما برای خانم های باردار

 

مطالعه بیشتر :

  توصیه های طلایی برای سفر با هواپیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *