وان یا استانبول ؟ کدام یک برای خرید مناسب تر است؟

وان یا استانبول ؟ کدام یک برای خرید انتخاب کنیم؟

روزانه بارها با این سوال از طرف همراهان سایت، کانال تلگرام و پیج اینستاگرام مواجه می شوم.

این سوال از دو منظر قابل بررسی است.

اول : وان یا استانبول ؟ کدام یک برای خرید بهتر است؟

دوم : وان یا استانبول ؟ کدام یک برای خرید بصرفه تر است؟

از آنجا که طیف مسافران استانبول را بیشتر مسافران تفریحی تشکیل می دهند و مسافران وان اکثرا مسافران خرید هستند، این سوال اکثر کسانی است که قبلا به وان سفر کرده اند و الان با بالا رفتن هزینه های سفر و عوارض خروج از کشور به این فکر افتاده اند که با در نظر گرفتن این مبال؛، اگر به استانبول بروند خرید بصرفه تری خواهند داشت یا خیر.

واقعیت این است که قیمت اجناس در تمام شهر های کشور ترکیه تقریبا ثابت است. به طور مثال اگر قیمت یک شلوار جین در نمایندگی ال سی وایکیکی وان 150 لیر باشد ، در تمام نمایندگی های ال سی در تمام شهر های ترکیه قیمت همین شلوار 150 لیره هست .

پس مزایای خریدن اجناس از دو شهر فوق الذکر را بررسی می کنیم:

استانبول هر چند پایتخت ترکیه نیست اما بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر ترکیه است. قسمت اعظم توریستهای ترکیه قطعا استانبول را در لیست شهر های مقصد سفر گنجانیده اند.

مراکز خرید در استانبول بسیار بزرگتر، با امکانات بیشتر و گسترده تر است. بنابراین تنوع محصول فراوان تر و قدرت انتخاب بالاتر است. تمام برندهای معتبر در استانبول نمایندگیهای متعدد دارند.

استانبول مهمترین و بزرگترین شهر ترکیه

علاوه بر این مراکز تفریحی و توریستی استانبول از شماره خارج است. و علاوه بر سفر برای خرید، یک سفر تفریحی کامل نیز خواهید داشت.

خیابان استقلال استانبول

پس با این وجود چرا تعداد مسافران ایرانی وان اینقدر زیاد و این شهر نسبتا کوچک اینقدر مورد توجه ایرانیان است؟ چرا همین مسافران برای خرید به استانبول نمی روند؟

پاسخ را در یکی از مهمترین ملزومات سفر باید جستجو کرد. بحث هزینه ی سفر و زمان !

هزینه سفر به وان کمتر از استانبول است . حدودا نصف و شاید هم کمتر . و زمان رفت و برگشت نیز بسیار کمتر و فاصله ها کوتاه تر.

وان بهتر است یا ارزروم ؟

فرض کنیم در تاریخ نوشتن این مطلب هزینه رفت و برگشت هوایی به استانبول و اقامت در یک هتل متوسط هفت میلیون تومان است و هزینه ی سفر معادل به وان ترکیه اندکی بیش از دو میلیون تومان

مزیت دیگر وان نزدیک بودن به مرز های ایران است. از مرز رازی با هزینه نسبتا پایین و صرف زمان حدود یکساعت می توان به وان رسید.

همچنین کل مراکز خرید وان در دو خیابان اصلی شهر مجتمع هستند که محدوده آنچنان وسیعی نیست و نیازی به صرف هزینه برای رفت و آمد ندارد.

البته واضح است که مراکز خرید وان گستردگی و تنوع استانبول را ندارند

و نیز برخی از برندهای معتبر مانند برشکا – زارا و منگو اصلا در وان شعبه ای ندارند.

حال باید سبک و سنگین کنید که با توجه به هزینه ای که می خواهید برای سفر بکنید کدام مقصد بنفع شماست. اگر مشکلی با هززینه ی بالاتر ندارید  و وقت کافی هم دارید صادقانه باید بگویم که استانبول بهتر از وان است . خیلی هم بهتر است

اما اگر دنبال یک سفر دو سه روزه با حداقل هزینه هستید وان می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

البته وان هم از نظر مناطق توریستی و شاخص های توریستی گزینه های متعددی در دسترس گردشگران قرار می دهد که برای کسب اطلاع کامل از این موارد می توانید مطلب جاذبه های توریستی شهر وان ترکیه را مطالعه بفرمائید.

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل