خرید آنلاین از سایتهای ترکیه امکان دارد؟

خرید آنلاین از سایتهای ترکیه ممکن است؟

تا همین چند وقت پیش، خرید اجناس ترک یک رویا نبود. آنهایی که پول و وقتش را داشتند هوایی می رفتند استانبول یا آنتالیا، تفریح می کردند و موقع برگشت هم چمدانها را پر از از پوشاک و کفش و سایر اقلام مورد نیاز می کردند و بر می گشتند.

آنهایی هم که وقت زیادی نداشتند و نمی خواستند هزینه زیادی صرف کنند ، یه توک پا! می رفتند وان یا ایغدیر یا دوبایزیت و یک  دو روزه پدر خرید را در می آوردند و بر می گشتند .

سفر به شهر های مرزی همجوار ایران بقدری در دسترس بود که می توانستیم به هر مناسبتی که روزهای تعطیلی تقویم بیش از دو روز می شد به ترکیه برویم و خرید کنیم.

کار بجایی رسید که شهر های مرزی ترکیه شدند منبع اصلی خریدمان. دیگر حاضر نبودیم چینی بپوشیم . چون پوشاک ترک با قیمتی مشابه و شاید کمتر و کیفیتی برتر در دسترسمان بود.

وان ترکیه شد مقصد خرید عروسی و سیسمونی و جهیزیه و حتی خرید های روزمره.

از شما چه پنهان ما که کارمان دائم رفت و آمد بود حتی اقلامی مثل ماکارونی و پنیر و دستمال کاغذی و شکلات و هزار و یک قلم جنس دم دست دیگر را هم از ترکیه می خریدیم.

اما با شیوع کرونا این امر( هر چند موقت ) تعطیل شد.

هر چند که اگر همین الان هم باز شود با توجه به تورم نسبتا بالای ترکیه و ابر تورم برق آسای ایران و بالا رفتن قیمت دلار و به تبع آن لیر ترکیه، و افزایش هزینه های سفر و اقامت و نیز بالا رفتن مبلغ عوارض خروج از کشور ، چمدانهای مسافران برگشتی از وان به پر و پیمانی قبل نخواهد بود.

در چنین شرایطی، بسیاری از هموطنان به فکر خرید غیر حضوری و اینترنتی از سایتهای فروش ترکیه می افتند. اما خرید آنلاین از سایتهای ترکیه چگونه ممکن است؟

به دلیل شرایط خاص کشورمان، بسیاری از ما کارت اعتباری بین المللی نداریم. سیستمهای پستی به کشور ما خدمات نمی دهند و امکان نقل و انتقال مستقیم پول نداریم . چه باید کرد؟

آیا امکان خرید کالا از سایتهای ترکیه وجود دارد؟

افرادی (یا بهتر بگوییم گروههایی) امکان چنین کاری را فراهم می کنند. هر جنسی را که شما از سایتهای فروش آنلاین در ترکیه انتخاب کنید، با امکاناتی که در ترکیه دارند برایتان می خرند ، به ایران ارسال می کنند و دم در خانه جنس مورد نظرتان را تحویل می دهند.

صد البته هزینه ای که برای خرید آنلاین از سایتهای ترکیه می پردازید دقیقا منطبق با قیمت اعلام شده جنس در آن سایت نیست. حال ببینیم ریز هزینه های پرداختی به چه صورت است؟

اولین آیتم هزینه، مبلغی است که در سایت به لیره درج شده است. قیمتی که شما برای لیره به کارگزار خرید خواهید پرداخت بالاتر از قیمت رسمی لیره در بازار است.

مثلا اگر لیره در بازار قیمتی معادل سه هزار تومان داشته باشد، هر لیره با شما سه هزار و پانصد تومان ( و شاید هم بالاتر) محاسبه خواهد شد. اما چرا؟

این مبلغ در اصل سود شخصی است که چنین کاری انجام می دهد. این سود بستگی مستقیم به مبلغ جنس دارد.

بطور مثال اگر کفشی بخرید که قیمت آن 200 لیره باشد. و لیره را 500 توامن بیشتر از قیمت بازار با شما حساب کنند، شما 100 هزار تومان بابت سود انجام خرید به فروشنده پرداخت خواهید کرد.

اما این تمام هزینه ها نیست.

هزینه ی انتقال اقلام خریداری شده به ایران (که در اصطلاح کارگو نامیده می شود) نسبتا بالاست.

این مبلغ در حال حاضر به ازای هر کیلو محاسبه می شود که برای هرکیلو رقمی در حدود 250 هزار تومان است.

دقت کنید که عموما ملاک محاسبه ی وزن ، وزن نهایی کالا+بسته بندی کالا است.

این مبلغی است که در زمان تحویل جنس به شما و با وزن کشی جنس مبلغ آن مشخص می گردد.

مثلا اگر کفشی را در سایتهای ترکیه انتخاب کرده اید که قیمت آن 200 لیره است و وزن ان 700 گرم باشد و قیمت لیره با شما 3500 تومان و هزینه کارگو کیلویی 250 هزار تومان حساب شود :

3500*200 = 700 هزار تومان قیمت کفش

0.7*250000 = 175000 تومان هزینه کارگو

700000+ 175000 = 875000 تومان قیمت نهایی

یعنی با پرداخت 875 هزار تومان می توانید کفشی با قیمت 200 لیره را از یک سایت ترکیه انتخاب و خریداری کنید.

(البته این قیمتها مربوط به لحظه ی نگارش این مطلب بوده و ممکن است بسته به شرایط مختلف تغییر کند)

در نگاه اول شاید این رقم بسیار غیر منصفانه بنظر آید، اما با در نظر گرفتن قیمت آن جنس در ایران و نیز هزینه های سفر به ترکیه به نظر معقول خواهد آمد.

خرید پوشاک و کفش از سایتهای ترک

اما در مورد اینکه چطور باید به این افراد اعتماد کنیم؟ سوال مشکلی است. البته خود سوال مشکل نیست . بلکه پاسخش بسیار بغرنج است.

موارد کلاهبرداری کم نیست . اعتماد مردم هم بدلیل چنین کلاهبرداریهایی بسیار خدشه دار شده است.

فرمول خاصی هم برای تشخیص واقعی یا کلاهبردار بودن چنین افرادی نمی توان تعریف کرد.

چاره کار این است که صرفا باید از طریق افراد مورد اعتماد انجام شود.

چون شخصی که قرار است برای شما خرید کند برای اینکه مطمئن شود بعد از خرید و آوردن کالا، خریدار منکر قضیه نشده یا پشیمان نخواهد شد، مبلغی را برای پیش پرداخت از شما درخواست می کند که منطقی هم هست (معمولا نصف مبلغ کل خرید).

البته این مورد کاملا توافقی است . ممکن است چنسی که درخواست می کنید گرانقیمت باشد و مبلغ بیشتری حتی تا سقف کل قیمت کالا درخواست شود.

و پس از تحویل جنس با توجه به سه عامل (قیمت جنس در سایت – قیمت روز لیره و قیمت توافق شده بین خریدار و کارگزار – وزن کالا) مابقی قیمت در محل دریافت می شود.

خرید آنلاین از سایتهای ترکیه را از چه سایتهایی انتخاب کنیم؟

تعداد سایتهایی که در ترکیه فروش آنلاین انجام می دهند از شماره خارج است! 

سایتهای تخصصی فروش مانند Trendyol- Hepsiburada – Sahibinden که می توان در آنها تقریبا هر چیزی یافت (مانند دیجی کالا – ترب و با سلام در ایران)

سایتهای اختصاصی برند های مختلف 0مثلا در حوزه ی پوشاک و کفش ، تولید کننده هایی مانند LC Waikiki  و فروشندگانی مانند FLO در سایتهای خود اقدام به فروش کالاهایشان می کنند )

کانال تلگرام سفر زمینی به ترکیه

 

دیدگاهی در “خرید آنلاین از سایتهای ترکیه امکان دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *